модуль 4_практика

ШАНОВНІ СТУДЕНТИ!

На даній сторінці розміщені матеріали до практичних занять МОДУЛЯ 4 з предмету "Медсестринство в педіатрії", згідно навчального плану.
Алгоритми до практичних занять розміщені на сторінці "Модуль 4_методики" та в методиках 1,2 і 3 модулів.
Тести та теми самостійних робіт - на сторінці "Модуль 4"
Окремо створені сторінки для підготовки до ліцензійного іспиту по роках: КРОК 2015-2017, КРОК 2018-2019
Всю інформацію щодо проведення практичних занять, оформлення щоденників, здачі практичних навичок тощо на період карантину уточнюйте у своїх викладачів.

ПЛАН ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ НА VIII СЕМЕСТР
№п/п
Дата
Години
Теми практичних занять
Місце проведення
1.
7 год
Гіпертермічний, судомний синдром. Синдром стенозуючого ларинготрахеїту, астматичний стан. Асфіксія, синдром дихальних розладів у новонароджених. Синдром дихальної недостатності.
2.
7 год
Алергічний, гіпокальціємічний синдром
3.
7 год
Токсичний синдром. Кишковий токсикоз. Нейротоксикоз.
4.
7 год
Синдром недостатності кровообігу.
Синдром ниркової недостатності
5.
7 год
Коматозний синдром. Печінкова недостатність

 
ІНСТРУКЦІЯ (для студентів)
для проведення практичного заняття
Тема: « Гіпертермічний, судомний синдром. Синдром стенозуючого ларинготрахеїту, астматичний стан. Асфіксія, синдром дихальних розладів у новонароджених. Синдром дихальної недостатності»
Знати: 1. Причини виникнення гіпертермічного, судомного синдрому, стенозуючого ларинготрахеїту, бронхіальної астми, гострої дихальної недостатності, асфіксії.________________________________________________
2. Основні клінічні прояви вищезазначених захворювань.___________________
3. Принципи лікування та надання невідкладної допомоги___________________
4. Особливості догляду за хворими дітьми.________________________________
Вміти: 1. Виявляти клінічні прояви захворювань________________________
2. Нормалізувати температуру, зняти приступ_____________________________
3. Давати дитині зволожений кисень_____________________________________
4. Підраховувати ЧСС, ЧД, вимірювати АТ._______________________________
5. Надавати невідкладну допомогу при:__________________________________
- гіпертермії__________________________________________________________
- стенозуючому ларинготрахеїті_________________________________________
- дихальній недостатності_____________________________________________
- судомах____________________________________________________________
- приступі бронхіальної астми__________________________________________
Порядок виконання практичної роботи
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
     1
Закріпити теоретичні знання згідно теми
40 хв
Тести, фронтальне опитування, клінічні задачі
     2
Огляд хворих дітей, аналіз листків призначень
30 хв
1)оцінка стану
2) виявлення симптомів
     3
Оволодіти навичками:
 Надавати невідкладну допомогу при:
- гіпертермії
- стенозуючому ларинготрахеїті
- гострій дихальній недостатності
- судомах
- приступі бронхіальної астми
15хв
      15хв
      15хв
15хв
      15хв
ІІІ- алгоритм дії
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
    4
Закріпити навички:
- підрахунок пульсу
- підрахунок ЧЛ
- вимірювання температури тіла
- створення положення за Фаулером
- дача зволоженого кисню
15хв
15хв
15хв
15хв
15хв
Алгоритм дії
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
     5
Заключний етап
1) Розв’язування клінічних задач
2) Тестовий контроль
20хв
20хв
Клінічні задачі
Тести

ЗАДАЧІ
1. Дитина 1 року, хвора на парагрип 2 дні. Раптово прокинулась серед ночі, частий, грубий «гавкаючий» кашель, інспіраторна задишка з участю допоміжних м’язів, дитина неспокійна.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план невідкладної допомоги та сестринського догляду.

2. Дитина від перших патологічних пологів: у матері слабка пологова діяльність, мало місце обвиття пуповини навколо ший дитини. Дитина народилась без дихання, пульс 100 ударів/хвилину, м’язовий тонус знижений, рефлекси загальмовані, шкіра кінцівок ціанотична.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план невідкладної допомоги та сестринського догляду.

3.Дитина 2 років знаходиться на лікуванні у пульмонологічному відділенні , скаржиться на кашель, нежить, підвищення температури до 37,6°С. Вдома були ядухи. При огляді хворий збуджений, спостерігається шумне дихання, виражена експіраторна задишка з довгим свистячим видихом, блідість шкіри з синюшним відтінком.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план невідкладної допомоги та сестринського догляду

4. Дитина від першої вагітності, що протікала з токсикозом І та ІІ половини. Застосовувались щипці. При первинному огляді стан дитини  тяжкий, дихання аритмічне – 90/хв., брадикардія, М’язовий тонус знижений, млявість, з періодичним збудженням: гіпорефлексія, тремор, ністагм, дитина стогне.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду.

ТЕСТИ
1.У дитини 3 років виникла зупинка дихання. З якою частотою (кількість вдихів за хвилину) необхідно проводити  штучне дихання? 
A         10-15 
B         80-100 
C         100-120 
D         20-25 
E         25-30 
2.Дитині 12 міс, знаходиться на  стаціонарному лікуванні  з приводу ГРВІ. Увечері  з’явився неспокій, сухий  нав’язливий “гавкаючий” кашель,  охриплість  голосу, рясні      слизисто-серозні виділення з носа. Об’єктивно: шкіра чиста, слизові гіперемійовані   t° тіла 38,5°С. Першочергові дії медичної сестри: 
A         Ввести антибіотики 
B         Протерти шкіру напівспиртовим розчином 
C         Поставити гірчичники 
D         Зробити масаж грудної клітини 
E         Заспокоїти дитину, узяти на руки 
3. На яку глибину необхідно здійснювати натискування грудної клітки при проведенні  непрямого масажу серця дитині 2 років? 
A         На 5-6 см 
B         До 1 см 
C         На 3-4 см 
D         На 1-2 см
E         На 7-8 см 
4. Засобом першого вибору в стратегіі лікування  судомогого  синдрому у дітей являється:
A         Люмінал 
B         Седуксен
C         Дімедрол 
D         Хлористий кальций 
E         Сульфат магнію 
5. Під час нападу клоніко-тонічних судом медсестра повернула дитину на бік та запобігла  прикушування язика, губ, ушкодження зубів. Який предмет розташувала медсестра між корінними зубами?
A         Стерильну марлеву серветку 
B         Гумовий балончик 
C         Стерильний пінцет 
D         Стерильну ватну кульку 
E         Циліндр одноразового шприца
6. Ребенок родился в асфиксии, ІІІ ст. тяжести, с внутричерепной родовой травмой.
Внезапно развился генерализованный судорожный синдром. Какой препарат, по
назначению врача, должна ввести медсестра? 
A         дибазол 
B         парацетамол 
C         50% анальгин 0,1мл. 
D         сибазон 
E         изотонический раствор хлорида натрия 
7. Після проведення реанімаційних заходів  дитині,   народженій  із асфіксією,    протягом 10 хвилин  було визначено звуження зіниць, порожевіння шкіри, відсутність самостійних  серцевих скорочень та самостійного дихання. Які  ваші подальші дії? 
A         Перевести  дитину у відділення інтенсивної терапії новонароджених 
B         Припинити реанімацію  повністю 
C         Продовжувати  комплекс реанімаційних заходів 
D         Забезпечити контакт з матір’ю “шкіра до шкіри” 
E         Спостерігати за станом життєвих функцій 
8. У дитини 2-х років діагностовано гіпертермічний синдром. Призначено введення літичної суміші. Що входить до складу літичної суміші?   
A         Індометацин, гідрокортизон, седуксен, платифілін 
B         Анальгін, преднізолон, аміназин, седуксен 
C         Еуфілін, седуксен, новокаїн, преднізолон 
D         Пеніцилін, інтерферон, лазікс, фестал 
E         Анальгін, піпольфен, аміназин, новокаїн   
9.Новонародженій дитині проводять непрямий масаж серця. На скільки сантиметрів углиб  слід натискати на грудину?   
A         2 – 3 
B         0,5 – 0,8 
C         1 – 1,5
D         3 – 4 
E         4 – 5 
10.  У хлопчика 5-ти років захворювання почалося раптово вночі: значно погіршився
загальний стан, дитина стала неспокійна, весь час плаче, температура тіла піднялася до 38оС. Дихання стало глибоким і частим, його чути на відстані; з'явився приступоподібний  гавкаючий кашель. Як називається такий невідкладний стан? 
A         Пневмонія 
B         Астматичний стан 
C         Гострий бронхіт 
D         Гострий стенозуючий ларинготрахеїт
E          Ангіна  
11.5- місячна дитина хворіє на кашлюк. Під час нападу кашлю виник ціаноз шкіри обличчя, слизових оболонок, наступила зупинка дихання. Скільки вдихів за хвилину вам необхідно провести при виконанні штучного дихання?
A         80 – 100 
B         10 – 15  
C         15 – 20  
D         25 - 30
E         100 – 120 
12.Який препарат уводиться дитині в разі судом під час надання невідкладної допомоги? 
A         Еуфілін 
B         Лазикс 
C         Сібазон
D         Вікасол 
E          Імуноглобулін  
13. У дитини віком 2роки, яка хворіє на вогнищеву пневмонію, температура тіла 39,5?С.Який жарознижувальний препарат і в якій дозі повинна підготувати для введення медична сестра? 
A         0,5% розчин седуксену; 1мл 
B         50% розчин анальгіну; 0,2мл  
C         2,4%розчин еуфіліну; 1 мл 
D         2% розчин папаверину  гідрохлориду; 0,2 мл 
E          0,06% розчин корглікону; 0,2 мл 
14.У новонародженої дитини спостерігаються : ціаноз шкіри, слабкий крик, поверхневе  нерівномірне дихання, Ps – 56/хв., ритмічний, слабкого наповнення, м’язовий тонус     знижений, кінцівки зігнуті. При проведенні непрямого масажу серця подушечки двох великих пальців розташовані на нижній третині груднини дитини. Визначте найчастішу потенційну проблему пацієнта при потраплянні рук медпрацівника на мечоподібний відросток при здійсненні даної реанімації. 
A         Відкритий пневмоторакс 
B         Перелом ребер 
C         Гематома грудної клітки 
D         Ушкодження печінки 
E          Гостра емфізема легень. 
15.У дитини 3 років, хворої на ГРВІ, вночі раптово розпочався напад стенозуючого
ларинготрахеїту. Яке незалежне втручання проведе медсестра при даному захворюванні? 
A         Введення 5% розчину глюкози 
B         Постановку очисної клізми 
C         Постановку газовідвідної трубки 
D         Введення антигістамінних препаратів 
E          Гарячі ножні та ручні ванни     
16.Дитина 6 років захворіла на грип. Яка скарга при медсестринському  обстеженні буде першочерговою? 
A         Біль у животі 
B         Вологий кашель 
C         Серозно-гнійні виділення з носа 
D         Шум у вухах 
E          Підвищення температури тіла до 39°С 
17.У дитини 7 місяців раптово почалися судоми. Лікується в інфекційній лікарні з діагнозом             менінгококова інфекція. Які першочергові дії медсестри при наданні невідкладної  допомоги? 
A         Міхур з льодом до голови 
B         Профілактика западання язика 
C         Подразнити корінь язика 
D         Зігріти дитину грілками 
E          ШВЛ, закритий масаж серця 
18.У дитини 3-х років на другий день хвороби загальний стан погіршився. Дитина стала неспокійною, дихання шумне, допоміжні м’язи грудної клітки беруть участь у акті дихання. Кашель „ гавкаючий ” , голос хрипкий. Яке незалежне втручання слід провести для надання допомоги? 
A         Накласти зігріваючий компрес на грудну клітину 
B         Надати  горизонтальне положення 
C         Зробити лужну інгаляцію 
D         Зрошування ротової порожнини розчином фурациліну 
E          Закапати  носик  розчином  Називін 
19. Що вибере медсестра для надання невідкладної допомоги в разі стенозуючого
ларинготрахеїту на догоспітальному етапі?  
A         Провести відволікаючу терапію 
B         Провести очисну клізму 
C         Провести промивання шлунку 
D         Ввести 0,5% розчин сибазону 
E          Ввести 50% розчин анальгіну 
20.Дитина від доношеної вагітності народилась з оцінкою за шкалою Апгар 2 бали. Що потрібно негайно провести в пологовому залі, враховуючи стан дитини? 
A         Купання дитини 
B         Зважування дитини 
C         Щеплення проти гепатиту В 
D         Обстеження на фенілкетонурію 
E         Реанімаційні заходи 
21. Дитина після народження не кричить, шкіра ціанотична, ЧСС- 80/хв., рефлекси знижені, тонус м'язів знижений. Негайно розпочата серцево-легенева реанімація. Який показник      свідчить про ефективність серцево-легеневої реанімації? 
A         Розширення зіниць 
B         Брадікардія 
C         Відновлення дихання 
D         Арефлексія 
E         Відсутність пульсу на сонних артеріях. 
22. У дитини віком 3-х років вночі з'явився гавкаючий кашель, задишка. Спостерігається  утруднення вдиху, блідість шкіри з синюшним відтінком,  напруження шийних вен та м’язів. Якими будуть першочергові втручання медсестри?
A         Ввести літичну суміш 
B         Мікстура від кашлю 
C         Внутршньовенно глюкоза з кокарбосерлазою 
D         Ввести берошек та сальбутамол
E          Паро-кисневі інгаляції
23. В інфекційному відділенні знаходиться дитина з діагнозом ГРВІ. Гіпертермічний синдром. При обстеженні виявлено: t° 39,4оС, шкіра бліда, мармурова, кінцівки холодні на дотик. Який препарат потрібно ввести дитині за призначенням лікаря для зменшення спазму судин: 
A         Магнію сульфат 
B         Седуксен 
C         Супрастін 
D         Папаверину гідрохлорид 
E          Глюконат кальцію 
24. В 4-річної дитини на фоні ГРВІ розвинувся  гіпертермічний синдром. Яку допомогу потрібно надати дитині:
A         Ввести 0,05% розчин седуксену
B         Ввести 10% розчин глюкози
C         Ввести 500 тис. ОД бензилпеніциліну
D         Ввести 0,1% розчин адреналіну
E         Ввести 50% розчин аналгіну  
25. У дитини 3-х років на фоні високої температури тіла виникли судоми. Який препарат необхідно ввести дитині?
А.      0,5% розчин седуксену
В.      5% розчин ефедрину
С.      0,9% фізіологічний розчин
Д.      0,2% розчин адреналіну
Е.      Строфантин
26.При проведенні непрямого масажу серця і ШВЛ у новонародженого в пологовій залі співвідношення компресій грудної клітки до частоти ШВЛ складає:
A    4:1
B     1:1
C    1:2
D    3:1
E     5:1
27. Дитині 7 місяців. Поступила в відділення інтенсивної терапії з діагнозом стенозуючий  ларинготрахеїт ІІ ст. Яка ознака є характерною?
А. Змішана задишка
В. Кашель
С. Інспіраторна задишка
D.Експіраторна задишка
Е. Брадикардія
28.Дитина 2 років хворіє на гострий стенозуючий ларинготрахеїт. Визначена ІУ ступінь захворювання. Який метод невідкладної допомоги доцільний в цьому випадку? 
A         Антигістамінні засоби 
B         Подавання зволоженого кисню 
C         Відволікальна терапія 
D         Трахеотомія 
E          Парові інгаляції 
29. Дитині 1 рік. Захворіла раптово, t 39°С, шкірні покрови рожеві, гарячі на дотик. Дитина млява, сонлива, носик закладений, сухий кашель. Медсестра використала фізичні методи охолодження для зниження t°. Які ознаки вкажуть на ефективність медсестринських втручань?  
A         Тахипное 
B         Брадикардія 
C         Тахікардія 
D         Зниження t° 
E          Зниження АТ 



ІНСТРУКЦІЯ (для студентів)
для проведення практичного заняття
Тема: «Алергічний, гіпокальціємічний синдром»
Знати: 1. Причини виникнення алергічного, гіпокальціємічного синдрому__
2. Основні клінічні прояви вищезазначених захворювань.___________________
3. Принципи лікування та надання невідкладної допомоги___________________
4. Особливості догляду за хворими дітьми.________________________________
Вміти: 1. Виявляти клінічні прояви захворювань________________________
2. Промивати шлунок__________________________________________________
3. Ставити очисну клізму, газовідвідну трубку_____________________________
4. допомогти дитині при блюванні_______________________________________
5. Надати невідкладну допомогу при:____________________________________
 - анафілактичному шоці_______________________________________________
-  набряку Квінке_____________________________________________________
-  гіпокальціємічному синдромі_________________________________________
- ларингоспазмі______________________________________________________
6. Здійснювати догляд за хворими дітьми_________________________________
Порядок виконання практичного заняття
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
1
Закріпити теоретичні та практичні знання згідно теми
40 хв
Фронтальне опитування. Тести. Клінічні задачі
2
Огляд хворих дітей, аналіз листків призначень, історій хвороб
60хв
Листки призначень, історії хвороб
3
 Оволодіти навичками по догляду за хворими дітьми: надання невідкладної допомоги при:
- анафілактичному шоці
- при набряку Квінке
- ларингоспазмі
- карпопедальному спазмі
- еклампсії
- кропив’янці
20хв
20хв
20хв
20хв
20хв
20хв
Алгоритм дії
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
4
Заключний етап
1) Розв’язування клінічних задач
20хв
Клінічні задачі
2) Тестовий контроль
20хв
Тести

ЗАДАЧІ
1. Дитині 6 місяців. Хворіє на рахіт. Мати скаржиться на повторні  напади судом у дитини: дитина стає млявою, з’являється посмикування мімічних м’язів обличчя, потім інших м’язів. Напад  триває від кількох секунд до 2-3 хвилин. При обстеженні виявлено зниження рівня кальцію в крові.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду

2.Під час введення 0,1мл нерозведеної протидифтерійної сироватки дитині 7 років підшкірно в плече, вона різко зблідла, втратила свідомість.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду.

ТЕСТИ
1. Дитина 12 місяців хвора на рахіт. Під час гри раптово з’явились:  витрішкуватість, зляк наобличчі, ціаноз навколо рота і носа зупинилося дихання. Через декілька секунд з’явився  гучний вдих – “півнячий крик”. Яку першочергову невідкладну допомогу треба надати  дитині? 
A         Призначити   вітамін Дз 
B         Госпіталізувати пацієнта 
C         Негайно надавити на корінь язика і покропити обличчя холодною водою  
D         Ввести проти судомні препарати 
E          Застосувати гормональні препарати 
2. Дитина трьох років. Після внутрішньом’язового  введення пеніциліну  з’явилась слабкість, нудота, блідість, холодний піт. Які невідкладні заходи ви проведете в першу чергу?
A         Дати понюхати нашатирний спирт 
B         Парентерально ввести еуфілін 
C         Промити шлунок 
D         Призначити церукал 
E          Місце ін’єкції обколоти 0,1% розчином адреналіну
3. При внутрішньом’язовому введенні пеніциліну у дитини 8-ти років з’явились свербіння шкіри і почуття жару в грудях. Медична сестра закінчила вводити пеніцилін, викликала лікаря, поклала дитину на кушетку, приклала міхур з льодом до місця ін’єкції, налагодила оксигенотерапію. Які дії медсестри були помилковими? 
A         Проведення оксигенотерапії 
B         Розташування дитини в горизонтальному положенні 
C         Прикладання холоду на місце ін’єкції 
D         Продовження введення пеніциліну
E          Звертання за допомогою лікаря 
4. Під час прогулянки на дитячому майданчику 3-х річну дівчинку вжалила оса. Які заходи  треба провести в якості долікарської допомоги? 
A         Прикласти грілку на місце укусу 
B         Прикласти холод на місце укусу
C         Накласти гірчичник на місце укусу 
D         Розтерти місце укусу 
E          Чекати огляду лікаря 
5. У дитини 9 міс., яка хворіє на рахіт з’явилось посмикування м’язів обличчя з залученням   інших груп м’язів. Про яке захворювання можна думати: 
A         Явна спазмофілія, ларингоспазм 
B         Явна спазмофілія, еклампсія 
C         Явна спазмофілія, карпопедальний спазм 
D         Прихована спазмофілія, симптом Хвостека 
E          Прихована спазмофілія, симптом Маслова 
6. Після введення вакцини АКДП у хлопчика віком 1р. 6міс. з’явилися ознаки
анафілактичного шоку. Дитині надано невідкладну допомогу. Який показник буде
свідчити про покращення загального стану при оцінці результатів медсестринських
втручань? 
A         Нормалізація випорожнень 
B         Нормалізація температури тіла 
C         Покращення апетиту 
D         Нормалізація АТ 
E          Нормалізація сну 
7. У 5-річної дитини через 3-5 хвилин після укусу бджоли посилився різкий біль в місці укусу,погіршився загальний стан, відчуття жару та не достатку повітря, головокружіння, шум у вухах. Виражена блідість шкіри акроціаноз, холодний липкий піт на тілі, різко знижений АТ. Який стан розвинувся у дитини? 
A         Анафілактичний шок 
B         Гіперглікемічна кома 
C         Набряк Квінке 
D         Гіпоглікемічна кома 
E          Ацетонічний синдром 
8. Виберіть першочергові дії медичної сестри на догоспітальному етапі в разі
анафілактичного шоку. 
A         Прикласти холод до голови 
B         Ввести 2,4% р-н еуфіліну  
C         Покласти на спину, голову повернути вбік. До ніг прикласти теплу грілку 
D         Застосувати ШВЛ  
E          Ввести 0,1% р-н адреналіну 
9. Дитину 9 років у дитячому таборі в праве передпліччя ужалила бджола. Має місце надмірний біль у місці ужалення, гіперемія та помірний набряк. Що у першу чергу повинна  зробити медсестра щодо надання допомоги дитині? 
A         Обколоти місце ужалення розчином адреналіну 
B         Видалити жало 
C         Ввести внутрішньом’язово преднізолон 
D         Накласти холодний компрес 
E          Провести обробку шкіри діамантовим зеленим 
10. У 3-х річного хлопчика, який страждає на гіпокальціємічний синдром на фоні
довготривалого плачу появився ларінгоспазм. Чим можна допомогти дитині? 
A         Провести відволікаючу терапію 
B         Натиснути на корінь язика 
C         Зробити ніжну ванну 
D         Провести інгаляцію 
E          Ввести 50% р- анальгіну 
11. Дитині 18 міс., зроблено  щеплення вакциною АКДП. Через 20 хв. стан різко погіршився. На шкірі тулуба з’явився висип  дитина знепритомніла. Які лікарські препарати потрібно приготувати негайно? 
A         2% розчин еуфіліну 
B         1% розчин лазіксу 
C         0,06% розчин корглікону 
D         0,1% розчин адреналіну 
E          0,5% розчин седуксену 
12. У 6-річної дівчинки після прийому ампіоксу гостро розвинулися ознаки медикаментозної алергії у вигляді кропив’янки та набряку Квінке. З яких препаратів слід розпочати інтенсивну терапію? 
A        Кальцію глюконат 
B        Діуретики 
C        Вітаміни
D        Седативні
E         Глюкокортикостероїди
13. У хлопчика 4-х місяців через 15 хвилин після другого  щеплення вакциною АКДП були зафіксовані ознаки набряку Квінке. Який препарат слід використати для надання дитині невідкладної допомоги?
А.      Фуросемід.
В.      Преднізолон.
С.      Кофеїн.
D.     Седуксен.
Е.      Гепарин.
14. У 5-ти річного хлопчика розвинувся анафілактичний шок на введення антибіотика. Яким розчином потрібно обколоти місце введення алергену?
А.      1% димедролу.
В.      0,5% новокаїну.
С.      10% глюконату кальцію.
D.      50% анальгіну.
Е.      0,1% адреналіну гідро хлориду.
15. У 8-ми місячної дитини з’явився приступ ларингоспазму під час патронажу медичної сестри. Які  дії повинна здійснити медична сестра?
А.      Ввести жарознижувальні препарати
В.      Зробити содово-трав’яні інгаляції
С.      Зробити очисну клізму
Д.      Застосувати міхур з льодом
Е.      Натиснути на корінь язика.




ІНСТРУКЦІЯ  (для студентів)
до практичного заняття
Тема: «Токсичний синдром. Кишковий токсикоз. Нейротоксикоз»
Знати:1. Діагностичні критерії токсикозу з ексикозом, гострих кишкових інфекцій (дизентерії, сальмонельозу, ешерихіозу, харчові токсикоінфекції)____
2. Клінічні прояви цих захворювань______________________________________
3. Принципи лікування та надання невідкладної допомоги___________________
4. Особливості догляду за хворими дітьми________________________________
Вміти: 1. Виявляти клінічні прояви захворювань________________________
2. Підраховувати ЧД, ЧСС, вимірювати АТ_______________________________
3. Застосовувати міхур з льодом_________________________________________
4. Промивати шлунок, ставити очисну клізму, газовідвідну трубку____________
5. Допомагати під час блювання_________________________________________
6. Приготувати систему для в\в крапельного введення рідини________________
7. Надавати невідкладну допомогу, здійснювати догляд за хворими дітьми_____
Порядок виконання практичного заняття
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
1
Закріпити теоретичні та практичні знання згідно теми
30 хв
Фронтальне опитування. Тести. Клінічні задачі
2
Огляд хворих дітей, аналіз листків призначень, історій хвороб
40хв
1) оцінка стану
2) виявлення симптомів
3.
Оволодіти навичками:
1) надання невідкладної допомоги при харчових отруєннях
2) допомогти при блювані
3) надати невідкладну допомогу при токсикозі з ексикозом
4) надання допомоги при нейротоксикозі
20хв
20хв
20хв
20хв
Алгоритм дії
=\\=
=\\=
=\\=
4
Закріпити навички:
- проведення оральної регідратації
- підготовка системи для краплинного введення рідини
- збір випорожнень для бак.дослідження
- взяття крові для біохімічного дослідження
- підрахунок ЧД,ЧСС, вимірювання температури тіла, вимірювання АТ
15хв
15хв
15хв
15хв
20хв
Алгоритм дії
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
5
Заключний етап
1) Розв’язування клінічних задач
15хв
Клінічні задачі
2) Тестовий контроль
15хв
Тести

ЗАДАЧІ
1. При  огляді дитини  віком 1р. 3 міс,яка  знаходиться  на лікуванні в інфекційному  відділенні, шкірна  складка  розправляється  повільно, часті, рідкі випорожнення жовтогарячого кольору, блювання. Дитина  відмовляється  від пиття .
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринських втручань.
2. В лікарню поступила дитина 7 років на 2 день захворювання. Скаржиться на підвищення температури тіла до 39,6ºС, загальну слабкість, ломоту в тілі, головокружіння, головний біль, млявість. Стан тяжкий, обличчя бліде, шкіра суха, гаряча. Відмічається тахікардія, невелика гіперемія зіву, покашлювання, нежить. При огляді дитина втратила свідомість, розвинулись судоми.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду

3.В палаті новонароджених одночасно захворіло 5 дітей. В них з’явились часті, рідкі випорожнення жовтогарячого кольору, блювання, діти відмовляються від смоктання грудей, відмічається зниження маси тіла до 15%.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду та протиепідемічних заходів у вогнищі

ТЕСТИ
1. Дитина віком 11 місяців поступила у відділення інтенсивної терапії з вираженим
зневодненням, акроціанозом. Який інфузійний розчин можна вводити до з’ясування
причини та встановлення типу зневоднення? 
A         5% натрію хлориду 
B         10% розчин глюкози 
C         5% розчин глюкози 
D         0,9% розчин натрію хлориду
E          3% розчин калію хлориду 
2. Дитина випила 9% розчин оцту. Через кілька хвилин виникло відчуття важкості в
епігастрії, нудота, блювання, біль у животі. Який розчин доцільно використати для
промивання шлунка у даному випадку? 
A         0,9% розчин хлориду натрію 
B         1% розчин гідрокарбонату натрію    
C         Кип’ячену воду 
D         10%  розчин хлориду натрію 
E          5% розчин перманганату калію 
3. Визначте препарат, який потрібно ввести дитині  з ДВЗ-синдромом І стадії: 
A          Магнію сульфат 
B         Дицинон 
C         Кальцію хлорид 
D         Кальцію глюконат  
E         Гепарин
4. У разі гострого отруєння разова кількість рідини для промивання шлунку дитині віком одного року: 
A         40 – 50 мл 
B         450 – 500 мл 
C         150 – 200 мл
D         60 – 90 мл 
E          300 – 350 мл 
5. У дитини 5 місяців виникли проблеми: кволість, tо 38,5оС, часті блювання, випорожнення понад 15 разів на добу, знижений діурез, шкіра суха, тім’ячко запале. Для якого стану    характерні ці симптоми?
A         Пілоростеноз 
B         Проста диспепсія 
C         Синдром токскозу з ексикозом 
D         Ентеробіоз 
E          Гіперглікемічна кома 
6. Дитині 6 місяців. Знаходиться на штучному вигодовуванні. Скарги на підвищення температури тіла до 37,5°С, блювання до 5-6 разів на добу, часті випорожнення до 10 раз  на добу. Хворіє 3 дні.  Назвіть потенційну проблему. 
A         Судоми. 
B         Блювання. 
C         Гіпертермія. 
D         Ексикоз 
E          Діарея. 
7. Дитина 5-ти років отруїлася грибами. Об’єктивно: свідомість не порушена. В долікарняних умовах штучно було викликано блювання. Медсестрі потрібно за призначенням лікаря провести промивання шлунку. Скільки рідини потрібно для промивання цієї маніпуляції?
А.     1-2 літра
В.     0,5 літра.
С.     5-8 літрів.
D.     1 літр.
Е.     3-5 літрів.
8. В приймальне відділення надійшла дитина 5 років з харчовим отруєнням. З чого слід почати надання невідкладної допомоги?
A         Введення глюкозо-сольових розчинів в\в  краплинно
B         Введення жарознижуючих препаратів
C          Промивання шлунка
D         Введення десенсибілізуючих препаратів
E          Постановка очисної клізми
9. Дитині 5-ти років показано промивання шлунку в зв’язку з харчовим отруєнням. Яку разову порцію рідини повинна використати медична сестра?
А.      800 мл
В.      900 мл
С.      950 мл
Д.      500 мл
Е.      1000 мл.




ІНСТРУКЦІЯ  (для студентів)
до практичного заняття
Тема: «Синдром недостатності кровообігу.Синдром ниркової недостатності»
Знати: 1. Причини виникнення коматозного синдрому, кетоацидозної, постгіпоксичної, гіпоглікемічної, уремічної, печінкової, ацетонемічної, мікседематозної ком___________________________________________________
2. Клінічні прояви вищезазначених захворювань___________________________
3. Принципи лікування і надання невідкладної допомоги____________________
4. Особливості догляду за хворими дітьми.________________________________
Вміти:1. Виявляти основні клінічні ознаки захворювання________________
2. Надавати невідкладну допомогу при коматозних станах, гіперглікемічній комі, гіпоглікемічній комі, нирковій комі, печінковій комі__________________
3. Здійснювати мотивований догляд за хворими дітьми_____________________
Порядок виконання практичного заняття
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
1
Закріпити теоретичні та практичні знання згідно теми
30 хв
Фронтальне опитування. Тести. Клінічні задачі
2
Огляд хворих дітей, аналіз листків призначень, історій хвороб
20хв
1) оцінка стану
2) виявлення симптомів
2) Оволодіти навичками:
надання невідкладної допомоги при:
- легеневій кровотечі
- шлунково-кишковій кровотечі
- носовій кровотечі
- гострій нирковій недостатності
- гострій серцевій недостатності
- зупинці серця і дихання у дітей
- гострій судинній недостатності
- непритомності
- колапсі
3) Закріпити навички:
- підрахунок ЧСС, ЧД
- вимірювання АТ
- дача зволоженого кисню
- п\ш, в\в, в\м введення рідини
15хв
15хв
15хв
20хв
20хв
15хв
20хв
10хв
10хв
10хв
10хв
10хв
10хв
Алгоритм дії
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
=\\
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
5
Заключний етап
1) Розв’язування клінічних задач
15хв
Клінічні задачі
2) Тестовий контроль
15хв
Тести


ЗАДАЧІ
1. Під час забору крові хлопчик 10 років раптово зблід, вкрився холодним потом, втратив  свідомість. 1) Виявити проблеми пацієнта.
2)Скласти план сестринських втручань

2.   У дитини 10 років, що хворіє на тромбоцитопенічну пурпуру, під час уроку почалась носова кровотеча.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринських втручань.

ТЕСТИ
1. У дитини виникла носова кровотеча. На дошпитальному етапі для зупинки кровотечі        необхідно застосувати:  
A         Холод на п’яти 
B         Холод на підборіддя 
C         Тепло на перенісся 
D         Холод на перенісся 
E         Холод на грудину 
2. Дитина 7 років при взятті крові із пальця зомліла.  Якого положення дитині повинна надати  медична сестра: 
A         Сидячи, голова закинута назад   
B         Лежачи, голова на рівні тулуба 
C         Лежачи, голова вище тулуба 
D         Лежачи, голова нижче тулуба 
E          Сидячи, голова нахилена вперед   
3. Бригада швидкої допомоги виїхала на виклик до дитини 6 років. Об’єктивно: дитина без свідомості, дихання та серцебиття відсутні, шкіра ціанотична. Які заходи в першу чергу  необхідно провести: 
A         Провести штучну вентиляцію легень 
B         Покласти на тверду рівну поверхню 
C         Звільнити дихальні шляхи 
D         Провести непрямий масаж серця 
E          Ввести лікарські препарати
4. Дитині 8 років з діагнозом: ГРВІ. Гіпертермічний синдром, була введена літична суміш. Через 40 хвилин дитина різко встала з ліжка і впала. Об’єктивно: t - 35,2оС, шкіра бліда,вкрита холодним липким потом, тахікардія, АТ - 70/40 мм рт.ст. Оцінити стан дитини та ефективність проведеного догляду. 
A         Медикаментозне отруєння; порушення ліжкового режиму 
B         Гостра судинна недостатність, зомління; відсутність фізичних методів     охолодження 
C         Анафілактичний шок; швидке введення препаратів 
D         Гостра судинна недостатність, колапс; порушення ліжкового режиму 
E          Гіпоглікемічна кома; порушення дієти 
5. У хворої дитини 5-ми років медсестра виявила такі проблеми: різке зниження
температури до 35,2оС , слабкість, холодний піт, ниткоподібний пульс. Дихання часте, поверхневе. Для якого стану характерні дані проблеми?
A      Набряку легенів. 
B       Гострої дихальної недостатності. 
C       Колапсу. 
D       Гіпоглікемічної коми. 
E        Непритомності. 
6. Дитина9-и років була госпіталізована до реанімаційного відділення з діагнозом “Гостра  лівошлуночкова недостатність”. Яке положення треба надати цій дитині в ліжку? 
A         На лівому боці з приведеними до живота ногами 
B         Горизонтальне з піднятим ніжним кінцем 
C         Горизонтальне з поверненою набік головою 
D         Колінно – ліктьове 
E         Напівлежаче з підвищеним на 30° головним кінцем
7. У 8-и летнего ребенка обморок.  Какое положение должна придать ребенку медсестра в случае обморочного состояния? 
A         придать полусидячее положение 
B         повернуть голову набок 
C         уложить, голова должна быть ниже туловища, ноги приподнять
D         наклонить голову вперед 
E          уложить, голова должна быть выше туловища 
8. Ви надаєте невідкладну допомогу  ВІЛ-інфікованій дитині. Які критичні ситуації створюють найбільший ризик передачі ВІЛ-інфекції? 
A         Проведення непрямого масажу серця 
B         Зупинка дихання та проведення штучного дихання за допомогою мішка та маски 
C         Зупинка дихання та проведення штучного дихання “рот до рота”
D         Пальпація живота 
E          ЕКГ- контроль порушення серцевого ритму 
9. Стан дитини 10 років раптово погіршився. При обстеженні: різка блідість шкіри з
мармуровим відтінком, ціаноз губ, тіло вкрите холодним потом, дихання поверхневе, ЧДР – 25/хв., тони серця послаблені, ритмічні, Ps – 96/хв., ниткоподібний. Живіт м'який, безболісний. Вкажіть найінформативніше обстеження медичної сестри для визначення         тяжкості ступеня даного невідкладного стану. 
A         Біохімічне дослідження крові 
B         Вимірювання артеріального тиску 
C         Магнітно-резонансна діагностика 
D         Ультразвукове дослідження 
E          Рентгенологічне дослідження. 
10. Ви медсестра лабораторії, берете кров на загальний аналіз у дівчинки 6 років. Раптово дитина зблідла, поскаржилась на слабкість, знепритомніла. Яке сестринське втручання буде доцільним в цьому випадку? 
A         Лікувальна ванна 
B         Гірчичники на грудну клітку 
C         Холодний компрес на чоло 
D         Вдихання подразнюючої рідини  
E         Лікувальна фізкультура  
11. Яких невідкладних заходів необхідно вжити в разі виникнення колапсу у дитини? 
A         Внутрішньом’язево ввести 0,5% розчин седуксену 
B         Внутрішньом’язево ввести 50% розчин анальгіну 
C         Надати дитині підвищене положення, піднявши головний кінець ліжка 
D         Зробити промивання шлунку 1-2% розчином натрію бікарбонату 
E          Надати горизонтального положення з дещо піднятими кінцівками 
12.  Ви працюєте медичною сестрою в школі. До вас звернувся хлопчик 8 років зі скаргами на кровотечу з носа. Яке незалежне втручання слід провести для надання допомоги?
A         Вимірювання АТ 
B         Підрахунок ЧСС 
C         Посадити дитину з нахиленою головою вперед над лотком, ввести в носову
            порожнину турунду змочену 3% р-ном пероксиду водню. 
D         Заспокоїти дитину 
E          Надати горизонтального положення 
13. Медична сестра діагностувала у дитини клінічну смерть. Які заходи вона повинна провести в першу чергу при первинній серцево-легеневій реанімації? 
A         Провести ШВЛ 
B         Провести непрямий масаж серця 
C         Ввести  медикаменти  
D         Провести дефібриляцію 
E          Відновити прохідність дихальних шляхів 
14. У школярки, 12 років, на уроці виник напад, який супроводжувався відчуттям страху, різкою блідістю, тахікардією, колючим болем в ділянці серця. Артеріальний тиск 110/70 мм рт.ст. Що доцільно зробити першочергово? 
A         Постільний режим, контроль артеріального тиску. 
B         Покласти дитину, ввести розчин кофеїну. 
C         Оксигенотерапія, ввести кордіамін. 
D         Укласти, ввести внутрішньовенно седуксен. 
E          Заспокоїти дитину, дати корвалол. 
15. У хворого внаслідок критичного зниження температури розвинувся колапс. Який з препаратів Ви введете хворому:  
A         димедрол 
B         еуфілін 
C         папаверин 
D         корглікон 
E          кордіамін 
16. П’ятирічний хлопчик під час забору крові з пальця зблід, покрився холодним потом, втратив свідомість. Яку невідкладну допомогу потрібно надати? 
A         Зробити содові інгаляції 
B         Дати подихати зволоженим киснем 
C         Піднести ватну кульку змочену в нашатирному спирті під ніс дитині 
D         Ввести серцеві глікозиди 
E          Ввести 40% розчин глюкози в/в 
17. Медична сестра діагностувала у дитини клінічну смерть. Які заходи вона повинна провести в першу чергу при первинній серцево-легеневій реанімації?
А.     Провести ШВЛ.
В.     Провести непрямий масаж серця.
С.     Ввести медикаменти.
D.     Провести дефібриляцію.
Е.     Відновити прохідність дихальних шляхів.
18. На уроці фізкультури хлопчик 8 років упав непритомним. Які ознаки найбільш імовірно свідчать про раптову зупинку серця?
A         Відсутність м’язового тонусу
B         Часте дихання
C         Блідість шкіри
D         Слабкий пульс
E          Широкі зіниці не реагують на світло
19. Дівчинка 9-ми років поскаржилась на загальну слабкість, запаморочення, миготіння перед очима, шум у вухах, втратила свідомість. При огляді:шкіра бліда, вкрита потом, дихання рідке, поверхневе, тони серця приглушені, пульс -105\хв, АТ – 70\35 мм.рт.ст. Вкажіть, яке положення необхідно надати дитині?
А. Лежачи на лівому боці
В. Горизонтальне з припіднятими ногами
С.Напівсидяче положення
D.Лежачи на правому боці
Е. Вертикальне положення
20. Дитина 10-ти років постраждала в автокатастрофі. Непритомна, пульс на сонній артерії не визначається, дихання відсутнє. Якими повинні бути дії медсестри в цьому випадку?
А. Повернути потерпілого на бік
В.Чекати прибуття швидкої допомоги
С. Негайно розпочати серцево-легеневу реанімацію
D.Надати підвищеного положення ногам потерпілої
Е.Виміряти артеріальний тиск.
21.На игровой площадке, ребенку 10 лет, ударили в лицо мячом, началось носовое
кровотечение. Вы медсестра, окажите неотложную помощь ребенку. 
A        усадить, запрокинув голову назад 
B         уложить с приподнятым головным концом 
C         уложить, запрокинув голову назад 
D         ввести тампон с холодной водой в нос 
E        усадить, немного наклонить голову вперед и придавить крыло носа к носовой
            перегородке   

22.Вы проводите сердечно-легочную реанимацию ребенку 12 лет. Какой показатель будет свидетельствовать об эффективности реанимационных действий? 

A         синюшность кожных покровов 
B         бледность кожных покровов 
C         тремор конечностей 
D         отсутствие пульсации на магистральных сосудах 
E         появление пульсации на сонной артерии














ІНСТРУКЦІЯ  (для студентів)
до практичного заняття
Тема: «Коматозний синдром; печінкова недостатність»__________________
Знати: 1. Причини виникнення коматозного синдрому, кетоацидозної, постгіпоксичної, гіпоглікемічної, уремічної, печінкової, ацетонемічної, мікседематозної ком___________________________________________________
2. Клінічні прояви вищезазначених захворювань___________________________
3. Принципи лікування і надання невідкладної допомоги____________________
4. Особливості догляду за хворими дітьми.________________________________
Вміти:1. Виявляти основні клінічні ознаки захворювання________________
2. Надавати невідкладну допомогу при коматозних станах, гіперглікемічній комі, гіпоглікемічній комі, нирковій комі, печінковій комі__________________
3. Здійснювати мотивований догляд за хворими дітьми_____________________
Порядок проведення практичного заняття
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
1
Закріпити теоретичні та практичні знання згідно теми
30 хв
Фронтальне опитування. Тести. Клінічні задачі
2
Огляд хворих дітей, аналіз листків призначень, історій хвороб
20хв
1) оцінка стану
2) виявлення симптомів
3
Оволодіти навичками по догляду за хворими дітьми:
- кетоацидозній комі
- постгіпоксичній комі
- гіпоглікемічній комі
- гіперглікемічній комі
- уремічній комі
- мікседематозній комі
20хв
20хв
20хв
20хв
15хв
15хв
Алгоритм дії
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
4
3) Закріпити навички по догляду за хворими :
- дача зволоженого кисню
- проведення штучної вентиляції легень
- проведення непрямого масажу серця
- підрахунок ЧД.ЧСС, вимірювання АТ, температури тіла
- підготовка системи для краплинного введення рідини
10хв
20хв
20хв
10хв
10хв
10хв
Алгоритм дії
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
=\\=
5
Заключний етап
1) Розв’язування клінічних задач
15хв
Клінічні задачі
2) Тестовий контроль
15хв
Тести

ЗАДАЧІ
1. Дитина 3 років, поступила до приймального відділення зі скаргами на повторне блювання, в'ялість. При огляді: дитина спить, але при сильному подразненні ненадовго прокидається; дихання шумне, глибоке;  запах ацетону у видихуваному повітрі.
1) Виявити проблеми пацієнта;
2) Скласти план сестринських втручань

2. В дитячій лікарні після ін’єкції інсуліну дитина раптово втратила свідомість, з’явилось тремтіння кінцівок, судоми.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду.

ТЕСТИ
1. Дитина 8 років страждає на цукровий діабет І типу. Після ін’єкції інсуліну дитина не поїла. На другому уроці  раптово з’явилось відчуття голоду, тремтіння в кінцівках, шкіра стала вологою. З чого необхідно почати надання невідкладної допомоги дитині на догоспітальному етапі? 
A         Ввести в/венно  преднізолон 
B         Госпіталізувати 
C         Ввести п/шкірно  0,1% розчин  адреналіну 
D         Дати дитині цукерку, солодкий чай 
E         Ввести в/м’язово 25% розчин магнію  сульфату 
2. У дитини 3-х років діагностовано діабетичну кому. Ви плануєте медсестринські
втручання. Із якого способу введення інсуліну розпочнеться невідкладна допомога при        даній комі?   
A         В/м 
B         В/в краплинно 
C         Внутрішньовенно струминно
D         П/ш 
E         В/ш 
3. У дівчинки 10 років, яка знаходиться на стаціонарному лікуванні, після тривалого порушення дієти (вживання цукерок), спостерігаються спрага, нудота, блювання, біль у животі, глибоке шумне дихання, посилення діурезу, відчуття запаху ацетону у видихуваному повітрі. Вкажіть найдоцільніші дії медсестри. 
A         Підготувати простий інсулін 
B         Промити шлунок 
C         Провести оксигенотерапію 
D         Здійснити санацію ротової порожнини 
E          Поставити очисну клізму. 
4.Дитина 10 років, хвора на цукровий діабет, отримавши інсулін, не поснідала. В класі раптово з’явились перші ознаки гіпоглікемічної коми. Яке втручання необхідно виконати  медичній сестрі школи? 
A         Піднести до носа кульку, змочену нашатирним спиртом 
B         Вивести на свіже повітря 
C         Збризнути обличчя холодною водою 
D         Дати випити солодкий чай 
E          Подати зволожений кисень 
5. Дівчинка віком 12 років отримує інсулін. Вона порушила дієту і стан погіршився: шкіра бліда, гіпотонус м’язів, запах ацетону з рота, посилений діурез. Надати невідкладну допомогу. 
A         20% р-н натрію оксибутирату 
B         40% р-н глюкози 
C         25% р-н магнію сульфату 
D         0,5% р-н седуксену 
E          Ввести інсулін 
6.У 6-ти річного хлопчика, який страждає цукровим діабетом через півгодини після введення інсуліну появився тремор, пітливість, неспокій, судоми. Чим допомогти дитині?
A         Р-н анальгіну 
B         Р-н еуфіліну 
C         Р-н седуксену 
D         Р-н 40% глюкози в/в 
E          Р-н інсуліну 
7. Хлопчик 10-ти років страждає на цукровий діабет. Через 30 хвилин після введення інсуліну з’явилися такі проблеми: тремор, пітливість, втрата свідомості, судоми. Визначте, для якого стану характерні такі проблеми:
А.      Мозкова кома.
В.      Гіперглікемічна кома
С.      Уремічна кома
Д.      Гіпоксична кома
Е.      Гіпоглікемічна кома