РІСТ ТА РОЗВИТОК

ТЕМИ ЛЕКЦІЙ

1.     Розвиток соматичної та вегетативної нервової системи. Морфо-функціональні особливості аналізаторів (зорового, слухового, вестибулярного), їх розвиток в різні періоди життя людини. Формування вищої нервової діяльності в різні періоди життя людини (розвиток умовних рефлексів, вищих психічних реакцій, пам'яті, уваги).

2.     Формування і розвиток скелету у віковому аспекті. Склад кісткової тканини в різних вікових групах. Проблеми остеопорозу.

3.     Розвиток ендокринної системи. Особливості нейрон-ендокринної регуляції в процесі росту і розвитку людини. Обмін речовин і енергії, терморегуляція в різні періоди життя людини.

4.     Вікові особливості системи кровообігу: морфо-функціональні, фізіологічні, особливості провідної системи, механізмів регуляції.

5.     Особливості органів дихання у віковому аспекті: газообмін, зміни показників зовнішнього і внутрішнього дихання, структурні і функціональні зміни, регуляція дихання.

6.     Особливості системи травлення у різних вікових періодах: порожнинного, мембранного, пристінкового травлення, асиміляція харчових інгредієнтів, мікрофлори товстої кишки.

7.     Формування і розвиток системи виділення в різні вікові періоди. Особливості регуляції сечоутворення, основні показники функціонування нирок.

8.     Психологія дорослої людини в різні періоди життя. Психологія людей геронтологічного віку. Анатомо-фізіологічні, психічні характеристики; емоційний, соціальний, духовний розвиток жінок і чоловіків у репродуктивному періоді. Статеве життя.

9.     Вплив різних факторів на ріст і розвиток ембріона і плода, дітей та дорослих людей різних вікових груп: фізичних, хімічних, біологічних, екологічних, а також нікотину, алкоголю, наркотиків та  ін.

10.                       Значення гігієнічних факторів розвитку людини, а саме: повітряного середовища, сонячного випромінювання, чинників мікроклімату грунту, води, вібрації, шуму, електромагнітних полів. Роль особистої гігієни.

11.                       Роль харчування в різні вікові періоди життя.

 

 

ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ

 

Практичне заняття №1

Тема: «Розвиток  соматичної  та вегетативної нервової системи. Формування вищої нервової діяльності в різні періоди життя людини (розвиток умовних рефлексів, вищих психічних реакцій, пам'яті, уваги).

Морфо-функціональні особливості аналізаторів (зорового, слухового, вестибулярного), їх розвиток в різні періоди життя людини.

Знати (теоретичні питання) до теми:

1.     Функції нервової системи. Анатомічні відділи, функціональний поділ.

2.     Функції симпатичної нервової системи.

3.     Функції парасимпатичної нервової системи.

4.     Методи обстеження нервової системи.

5.     АФО нервової системи у дітей.

6.     Фізіологічні рефлекси новонародженого.

7.     Психомоторний розвиток дітей до 1 року.

8.     АФО зорового аналізатора.

9.     Гострота зору, рефракція, акомодація.

10.                       Геронтологічні зміни зорового аналізатора.

11.                       АФО слухового аналізатора.

12.                       Пам'ять.

13.                       Увага.

14.                       Мислення.

 

Теми самостійних робіт:

1. Анатомо-фізіологічні особливості нервової системи у новонароджених.

Геронтологічні зміни нервової системи.

2. Геронтологічні зміни зорового та слухового аналізатора.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Визначити безумовні рефлекси новонародженого

2. Перевірити гостроту зору дітям і дорослим.

3. Перевірити слух людям різного віку.

4. Оцінити розвиток другої сигнальної системи у дітей грудного віку.

5. Перевірити дермографізм у пацієнта, інтерпретувати його.

6. Провести бесіду з профілактики порушень зору в людей.

 

Практичне заняття №2

Тема: Формування і розвиток скелету у віковому аспекті. Склад кісткової тканини в різних вікових групах. Проблеми остеопорозу.

 

Знати (теоретичні питання) до теми:

1.     Чим представлений опорно-руховий апарат людини. Назвати функції скелету.

2.     Шляхи утворення кісток. Схема трубчастої кістки. Кістки новонародженого. Ріст кісток.

3.     Склад кісткової тканини, особливості у різні вікові періоди.

4.     АФО кісткової системи у дітей:

5.     Кістки черепа. Тім'ячка. Визначення. Розташування. Строки закриття.

6.     Порядок та терміни прорізування зубів.

7.     Хребет дитини до 1 року.

8.     Грудна клітка у дітей.

9.     Геронтологічні зміни кісткової системи.

10.                       Причини зниження мінеральної щільності кісткової тканини.

11.                       Патологія кісткової системи в дитячому віці (рахіт, дисплазія кульшових суглобів, сколіоз). Визначення, ознаки, діагностика, профілактика, лікування.

12.                       Рахіт. Визначення, основні клінічні прояви.

13.                       Патологія кісткової системи в дорослому віці (віковий остеопороз, остеохондроз, деформуючий артроз). Визначення, ознаки, діагностика, профілактика, лікування.

14.                       Профілактика патології опорно – рухового апарату.

 

Теми самостійних робіт:

1.Геронтологічні зміни опорно-рухового апарату. Проблеми остеопорозу.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Взяти кров для біохімічного дослідження.

2. Виявити зміни з боку хребта у дітей і дорослих.

3. Складати схеми загартовування дітей.

4. Проводити масаж і гімнастику дітям різного віку.

5. Розробляти комплекс ЛФК відповідно до стану здоров’я людини літнього віку.

6. Контролювати вплив ЛФК на діяльність життєво важливих органів людини літнього віку.

7. Проводити антропометрію дітей і дорослих, робити інтерпретацію одержаних результатів, оцінювати фізичний розвиток за отриманими даними.

 

Практичне заняття №3

Тема: Розвиток ендокринної системи. Особливості нейрон-ендокринної регуляції в процесі росту і розвитку людини. Обмін речовин і енергії, терморегуляція в різні періоди життя людини. Механізми регуляції обміну речовин і терморегуляції.

 

Знати (теоретичні питання) до теми:

1.     Чим забезпечується регуляція всіх життєвих процесів в організмі?

2.     Відмінності нервової регуляції від гуморальної.

3.     Епіфіз (розвиток, гормони, дія, гіпо- гіперфункція).

4.     Гіпофіз (розвиток, гормони, загальна дія гормонів ).

5.     Соматотропний гормон (де виробляється, дія на організм, гіпо – гіперфункція).

6.     Вазопресин (де виробляється, дія на організм, гіпофункція).

7.     Надниркові залози ( будова, назвати гормони).

8.     Глюкокортикоїди (де виробляються, дія на організм).

9.     Мінералокортикоїди (де виробляються, дія на організм).

10.                Статеві гормони (де виробляються, дія на організм).

11.                Катехоламіни (де виробляються, дія на організм).

12.                Щитоподібна залоза ( будова, назвати гормони).

13.                Трийодтиронін, тироксин (де виробляються, дія на організм).

14.                Гіпофункція щитоподібної залози у дітей і дорослих.

15.                Гіперфункція щитоподібної залози. Ендемічний зоб.

16.                Кальцитонін (де виробляються, дія на організм).

17.                Прищитоподібні залози ( будова, назвати гормони, гіпофункція).

18.                Підшлункова залоза  (будова, назвати гормони).

19.                Інсулін (де виробляються, дія на організм, гіпофункція).

20.                Глюкагон(де виробляються, дія на організм).

21.                Соматостатин (де виробляються, дія на організм).

22.                Статеві залози ( будова, назвати гормони, дія на організм).

 

Теми самостійних робіт:

1. Анатомо-фізіологічні особливості надниркових залоз, інсулярного апарату підшлункової залози, прищитоподібних залоз.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Виявити збільшення щитоподібної залози у людей різних вікових груп.

2. Провести бесіду з хворими різного віку про організацію харчування при цукровому діабеті.

3. Виявити затримку статевого розвитку у підлітків.

4. Розраховувати біологічні ритми людини.

5. Оцінити обмін речовин та енергії в різні періоди життя.

 

Практичне заняття №4

Тема: Вікові особливості системи кровотворення (фізико-хімічні, транспортні, захисні особливості зсідання крові)

 

Знати (теоретичні питання) до теми:

1.     Що включає в себе система крові? Назвати органи кровотворення та кроворуйнування.

2.     Етапи гемопоезу у плода, гемопоез після народження.

3.     АФО системи крові у дітей.

4.     Норми еритроцитів, гемоглобіну, тромбоцитів у дітей різного віку.

5.     Норми лейкоцитів, та лейкоцитарна формула у дітей різного віку.

6.     Геронтологічні зміни системи кровотворення.

7.     Органи імунної системи.

8.     Функції імунної системи.

9.     Види імунітету.

10.                Вроджений імунітет (види, приклади, принципи роботи).

11.                Набутий імунітет (види, принципи реалізації).

12.                АФО імунної системи у дітей.

 

Теми самостійних робіт:

1. Вікові зміни в системі крові.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Уміти заповнити медичну документацію.

2. Роздати ліки хворим різного віку.

3. Дати інтерпретацію кількісного вмісту еритроцитів у дітей і дорослих у різні періоди життя.

4. Вказати особливості лейкоцитарної формули новонародженого, дитини віком 5 років, 8 років.

 

Практичне заняття №5

Теми: Особливості органів дихання у віковому аспекті: газообмін, зміни показників зовнішнього і внутрішнього дихання, структурні і функціональні зміни, регуляція дихання.

 

Перелік теоретичних питань до теми:

1.     Розвиток дихальної системи у плода, газообмін плода.

2.     Механізм першого вдиху, дихання новонародженого в перші хвилини після народження.

3.     АФО носа, при носових пазух, глотки, гортані у дітей.

4.     АФО трахеї, бронхів, легень.

5.     ЧД у дітей різного віку, правила визначення.

6.     Типи дихання у дітей різного віку, регуляція дихання.

7.     Геронтологічні зміни органів дихання.

8.     Дихальна недостатність (ступені, ознаки, ЧД)

9.     Формування серця і судин у плода, критичні періоди.

10.                       Схема кровообігу дорослої людини (намалювати, пояснити).

11.                       Схема кровообігу плода (намалювати, пояснити).

12.                       Особливості кровообігу плода.

13.                       Кровообіг новонародженої дитини, ознаки вроджених вад серця.

14.                       АФО ССС у дітей, нервова та гуморальна регуляція серцевої діяльності.

15.                       ЧСС у дітей різного віку. Формули для визначення САТ.

16.                       Геронтологічні зміни ССС.

 

Теми самостійних робіт:

1. Анатомо-фізіологічні особливості серцево-судинної системи у новонароджених.

2. Механізм першого вдиху. Зовнішнє дихання новонародженого.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Визначити пульс у людей різного віку, підрахувати і дати йому оцінку.

2. Вміти вимірювати артеріальний тиск у дітей і дорослих різних вікових груп, дати йому оцінку.

3. Працювати на посту медсестри.

4. Провести оксигенотерапію хворим різного віку.

5. Підрахувати частоту дихання в людей різного віку, дати оцінку отриманим результатам.

 

Практичне заняття №6

Тема: Особливості системи травлення у різних вікових періодах: порожнинного, мембранного, пристінкового травлення, асиміляція харчових інгредієнтів, мікрофлори товстої кишки

 

Перелік теоретичних питань до теми:

1.     Дати визначення травленню, значення травлення.

2.     Функції системи травлення (назвати, охарактеризувати).

3.     Види травлення (назвати, охарактеризувати).

4.     Травлення в ротовій порожнині (функції, слинні залози, склад слини).

5.     Функції слини.

6.     АФО ротової порожнини у дітей. Геронтологічні зміни.

7.     Стравохід. Функції, довжина, АФО у дітей.

8.     Повторити зони, що визначаються на передній черевній стінці.

9.     Шлунок (розташування, види клітин та їх функція).

10.                       Регуляція секреції шлункового соку.

11.                       АФО шлунку у дітей (об'єми, рефлекси, соляна кислота у новонароджених та підлітків). Геронтологічні зміни.

12.                       Підшлункова залоза (функції, згадати ендокринологію)

13.                       Склад соку (види ферментів, та їх дія). АФО у дітей.

14.                       Утворення, склад та виділення жовчі.

15.                       Функції жовчі.

16.                       Функції печінки (синтетична, дезінтоксикацій на, видільна, депонуючи, обмінна).

17.                       АФО печінки у дітей.

18.                       Тонка кишка (відділи, функції, як називається порушення гідролізу та всмоктування).

19.                       Товста кишка (відділи, мікрофлора, функції).

20.                       АФО кишечника у дітей.

 

Теми самостійних робіт:

1. Особливості процесів травлення після переходу на загальний харчовий раціон .

2. Особливості системи травлення у різні вікові періоди. Проблеми, пов’язані з органами травної системи.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Допомагати хворим різного віку під час блювання.

2. Провести промивання шлунка пацієнтам різного віку.

3. Провести очисну та лікувальну клізми.

4. Провести взяття калу для дослідження на яйця глистів.

5. Надати невідкладну допомогу при гострих отруєннях.

 

Практичне заняття №7

Тема: Формування і розвиток системи виділення в різні вікові періоди. Особливості регуляції сечоутворення, основні показники функціонування нирок.

 

Перелік теоретичних питань до теми:

1.     Назвати органи сечоутворення та сечовиділення.

2.     Анатомія нирки (розташування, структурна одиниця)

3.     Функції нирок (регулююча, видільна, синтетична)

4.     Назвати процеси сечоутворення.

5.     Намалювати схему сечоутворення та сечовиділення.

6.     Розказати про клубочкову фільтрацію та секрецію.

7.     Розказати про канальцеву реабсорбцію.

8.     Юкстагломерулярний апарат (розташування, принцип функціонування, значення).

9.     АФО системи виділення у плода (формування нирки, початок сечоутворення, сечовиділення у плода).

10.                АФО нирки у новонародженого (характер будови, особливості сечоутворення, сечовиділення та складу сечі). Сечокислий інфаркт нирок.

11.                АФО нирок у дітей ( морфологічне дозрівання, жирова капсула, хвилинний  та добовий діурез). Особливості сечовидільної системи (сечівник). Формула для визначення добового діурезу, частота сечовипускань, питома вага.

12.                Особливості регуляції водно – сольового обміну у дітей. Загальний аналіз сечі здорової дитини.

13.                Геронтологічні зміни органів сечовиділення та сечоутворення.

14.                Перерахувати групи захворювань сечовидільної системи.

15.                Інфекційні процеси сечовидільної системи.

16.                Аутоімунні ураження.

17.                Обмінні захворювання (уратна, оксалатна, фосфатна нефропатії)

18.                Токсичне ураження нирок.

 

Теми самостійних робіт:

1. Особливості регуляції сечоутворення, основні показники функціонування нирок.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Зібрати сечу для дослідження.

2. Провести облік випитої, виведеної та введеної рідини.

3. Підготувати хворих різного віку до рентген-урологічного дослідження.

4. Провести внутрішньовенне краплинне введення медикаментів хворим різного віку.

 

Практичне заняття №8

Тема: Основні умови психічного розвитку дитини раннього, дошкільного ті шкільного  віку. Психологічні особливості підлітків.

Знати (теоретичні питання) до теми:

 1. Психічний розвиток дитини до року.

2.Психічний розвиток дитини раннього віку.

3. Психічний розвиток дитини дошкільного та молодшого шкільного віку.

4. Психічний розвиток дитини підліткового віку.

 

Теми самостійних робіт:

1. Психологія дорослої людини в різні періоди життя.

2. Психологія людей літнього і старечого віку.

3. Виховання дітей дошкільного, шкільного віку.

4. Проблеми виховання у підлітковому віці.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

 1. Оцінити психічний розвиток дитини і дорослої людини.

 

Практичне заняття №9

Тема: Анатомо-фізіологічні, психічні характеристики; емоційний, соціальний, духовний розвиток жінок і чоловіків у репродуктивному періоді. Статеве життя.

Сім'я та шлюб, їх роль у формуванні здорової людини.

 

Знати (теоретичні питання) до теми:

1. Анатомо – фізіологічні, психічні характеристики; емоційний, соціальний, духовний розвиток жінок і чоловіків у репродуктивному періоді.

2. Сім'я та шлюб, їх роль у формуванні здорової людини.

 

Теми самостійних робіт:

1. Аспекти шлюбу. Роль шлюбу в житті людини.

 

Практичне заняття №10

Тема: Вплив різних факторів на ріст і розвиток ембріона і плода, дітей та дорослих людей різних вікових груп: фізичних, хімічних, біологічних, екологічних, а також нікотину, алкоголю, наркотиків та  ін.

 

Знати (теоретичні питання) до теми:

1. Періоди життя людини.

2.Внутрішньоутробний період розвитку. Охарактеризувати.

3. Позаутробний період розвитку. Охарактеризувати.

4.Визначення терміну «тератоген». Види тератогенів.

5. Поняття «критичний період» в розвитку плода.

6. Гаметопатії, бластопатії, ембріопатії, фетопатії.

7. Алкогольна ембріофетопатія.

8. Тютюновий синдром плода.

9. Радіаційна ембріопатія.

10. Діабетична фетопатія.

11. Медикаментозні ембріофетопатії.

12. Інфекційні тератогени. Поняття «TORCH-інфекції».

13. Спадкові захворювання: синдром Шерешевського – Тернера, синдром Клайнфельтера, синдром Дауна, фенілкетонурія.

14. Генетичне консультування.

15. Пренатальна діагностика патології плода.

 

Теми самостійних робіт:

1. Впив різних чинників на ріст і розвиток ембріона і плода. Хромосомні та генні аномалії.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Провести бесіду про шкідливу дію тютюнокуріння, наркотиків, алкоголю.

2. Здійснювати медсестринський процес по догляду за людиною, що вмирає.

 

Практичне заняття №11

Теми: Значення гігієнічних факторів розвитку людини, а саме: повітряного середовища, сонячного випромінювання, чинників мікроклімату,грунту, води, вібрації, шуму, електромагнітних полів. Роль особистої гігієни.

 

Знати (теоретичні питання) до теми:

1. Поняття про довкілля, біосферу, ноосферу.

2. Проблеми охорони навколишнього середовища.

3. Роль медичної сестри в проведенні санітарно – гігієнічних заходів у лікувально – профілактичних закладах.

4. Значення окремих гігієнічних факторів для людини (повітряного середовища, сонячного випромінювання, води, грунту, мікроклімату приміщення).

5. Особиста гігієна.

6. Гігієна дітей і підлітків.

7. Гігієна праці, розподіл умов праці по класах.

8. Професійні шкідливості. Види. Заходи профілактики.

 

Теми самостійних робіт:

1. Гігієнічне значення окремих компонентів повітряного середовища. Клімат. Акліматизація.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Провести бесіду про значення для здоров’я особистої гігієни.

2. Провести туалет шкіри і слизових оболонок хворим різного віку.

3. Організувати прогулянку хворим різного віку.

4. Провести одягання хворих різного віку.

 

Практичне заняття №12

Тема: Роль харчування в різні вікові періоди життя.

Знати (теоретичні питання) до теми:

1. Раціональне харчування. Визначення. Вимоги до харчового раціону.

2.Значення окремих нутрієнтів в харчуванні людини (білка, жирів, вуглеводів).

3. Потреба в основних нутрієнтах в залежності від віку.

4. Вода. Значення. Потреба у людей різного віку.

5. Вигодовування дітей грудного віку.

6. Харчування дітей після року.

7. Харчування підлітків та дорослих.

8. Харчування людей похилого віку.

 

Теми самостійних робіт:

1. Основи раціонального харчування вагітних і жінок, які годують груддю.

 

Вміти (перелік практичних навичок до практичного заняття):

1. Провести бесіду вагітним жінкам про режим дня та харчування.

2. Складати та розраховувати раціон харчування дітей.

3. Нагодувати хворих дітей і дорослих різних вікових періодів.

 

Перелік тем самостійних робіт

1.     Анатомо-фізіологічні особливості нервової системи у новонароджених. Геронтологічні зміни нервової системи.

2.     Геронтологічні зміни зорового та слухового аналізатора.

3.     Геронтологічні зміни опорно-рухового апарату. Проблеми остеопорозу.

4.     Анатомо-фізіологічні особливості надниркових залоз, інсулярного апарату підшлункової залози, прищитоподібних залоз.

5.     Вікові зміни в системі крові.

6.     Анатомо-фізіологічні особливості серцево-судинної системи у новонароджених.

7.     Механізм першого вдиху. Зовнішнє дихання новонародженого.

8.     Особливості процесів травлення після переходу на загальний харчовий раціон .

9.     Особливості системи травлення у різні вікові періоди. Проблеми, пов’язані з органами травної системи.

10.                Особливості регуляції сечоутворення, основні показники функціонування нирок.

11.                Психологія дорослої людини в різні періоди життя.

12.                Психологія людей літнього і старечого віку.

13.                Виховання дітей дошкільного, шкільного віку.

14.                Проблеми виховання у підлітковому віці.

15.                Аспекти шлюбу. Роль шлюбу в житті людини.

16.                Впив різних чинників на ріст і розвиток ембріона і плода. Хромосомні та генні аномалії.

17.                Гігієнічне значення окремих компонентів повітряного середовища. Клімат. Акліматизація.

18.                Основи раціонального харчування вагітних і жінок, які годують груддю.