модуль 2_практ (1)

ШАНОВНІ СТУДЕНТИ!
На даній сторінці розміщені матеріали до практичних занять МОДУЛЯ 2 з предмету "Медсестринство в педіатрії", згідно навчального плану.
Алгоритми до практичних занять розміщені на сторінці "Модуль 2_методики"
Тести для підготовки  - на сторінці "Модуль 2_тести, самостійні"
Всю інформацію щодо проведення практичних занять, оформлення щоденників, здачі практичних навичок тощо на період карантину уточнюйте у своїх викладачів.


ПЛАН ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ НА VI СЕМЕСТР

№п/п
Дата
години
Теми практичних занять
Місце проведення
1.
7 год
Гіповітамінози. Рахіт. Гіпокальціємічний синдром у дітей раннього віку. Поняття про гіповітаміноз
2.
7 год
Аномалії конституції
3.
7 год
Гострі розлади травлення. Хронічні розлади травлення. Захворювання органів травлення у дітей старшого віку (гастрит, гастроентерит, хронічний гастрит)
4.
7 год
Виразкова хвороба. Дуоденіт. Гельмінтози. Стоматити. Захворювання печінки і жовчного міхура.
5.
7 год
Захворювання органів дихання (гострий риніт, отит, фарингіт, трахеїт, ларингіт. Гострий стенозуючий ларинготрахеїт. Ангіна, хронічний тонзиліт)
6.
7 год
Захворювання органів дихання (продовження). Гострий бронхіт. Гострий обструктивний бронхіт. Гостра пневмонія. Бронхіальна астма.
7
7 год
Захворювання серцево – судинної системи. Природжені вади серця і судин. Ревматизм. Вегетосудинна дистонія.
8
6 год
Захворювання системи крові. Анемія. Лейкоз.
9
7 год
Геморагічні діатези
10
6 год
Захворювання нирок і сечових шляхів. Гломерулонефрит. Пієлонефрит. Гостра і хронічна недостатність нирок.
11
7 год
Захворювання ендокринної системи. Цукровий діабет. Гіпотиреоз.
Модуль ІІ






ІНСТРУКЦІЯ(для студентів)
до практичного заняття з «Медсестринство в педіатрії» (предмет)
Тема: « Гіповітаміноз. Рахіт. Гіпервітаміноз вітаміну Д.  Гіпокальціємічний синдром»
Знати:
1) Причини рахіту, гіпокальціємічного синдрому та гіпервітамінозу Д___
2) Класифікацію, клінічні ознаки, можливі ускладнення даного захворювання
3) Діагностику, лікування, догляд за хворими.
4) Профілактику рахіту , гіпокальціємічного синдрому та гіпервітамінозу Д
Вміти:
1) Виявляти симптоми рахіту, проводити профілактику рахіту вітаміном Д.
2) Доглядати за шкірою та слизовими оболонками.
3) Проводити лікувальну ванну, проводити масаж та гімнастику.
4) Надавати допомогу під час ларингоспазму та еклампсії.
5) Виконувати всі види ін’єкцій.
Порядок виконання практичної роботи
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
1
Закріпити теоретичні знання згідно теми
30 хв
Фронтальне опитування, тести
2
Огляд хворих дітей, вивчення призначень лікаря
30 хв
3
Оволодіти навичками по догляду за хворими:
-обстеження кістково-мязової системи;
-догляд за шкірою та слизовими оболонками;
-проведення профілактики рахіту вітаміном D - розрахунок дози відеїну;
60хв
Методичні вказівки додаються
4
Надати невідкладну допомогу при:
- судомах;
-ларингоспазмі та еклампсії
30хв
Схема додається
5
Закріпити навички по догляду за дитиною:
Див. попередні заняття
- проведення лікувальної ванни;
- проведення масажу, ЛФК;
-вимірювання ваги, зросту, окружностей  голови, грудей;
- вимірювання температури тіла;
-виконання всіх видів інєкцій;
-дотримання правил безпеки роботи з кровю та іншими біологічними рідинами.
10хв
10хв
10хв
10хв
10хв
10хв
6
Скласти план бесіди: «Профілактика рахіту»
30хв
7.
Заключний етап
30хв
Задачі тести
ПЕРЕЛІК ТЕОРЕТИЧНИХ ПИТАНЬ ДО ТЕМИ
1.      Назвати АФО кісткової с-ми у дітей; гормони, що регулюють кальцієвий обмін та ріст; пояснити обмін вітаміну Д.
2.      Дати визначення захворюванню  «рахіт», назвати причини.
3.      Розказати класифікацію рахіту (періоди, ступені важкості, клінічні варіанти, за перебігом).
4.      Назвати симптоми початкового періоду рахіту, період розпалу, реконвалесценції та залишкових явищ.
5.      Вказати діагностичні заходи при рахіті.
6.      Назвати методи лікування рахіту, заходи профілактики.
7.      Профілактика (антенатальна, постнатальна доношеним, недоношеним)
8.      Дати визначення поняттю «гіпервітаміноз Д», вказати причини.
9.      Описати симптоми гострої інтоксикації кальциферолами. Вказати заходи невідкладної допомоги та лікування.
10.  Назвати причини та симптоми хронічної інтоксикації кальциферолами; заходи діагностики та лікування
11.  Дати визначення поняттю «гіпокальціємічний синдром у дітей», вказати причини.
12.  Назвати класифікацію спазмофілії, заходи діагностики, лікування, профілактики.
13.  Описати прояви карпопедального спазму, заходи невідкладої допомоги.
14.  Описати прояви еклампсії, заходи невідкладої допомоги.
15.  Описати прояви ларингоспазму, заходи невідкладої допомоги.
16.  Описати прояви латентної спазмофілії, заходи невідкладної допомоги.
17.  Дати визначення поняттю «гіповітаміноз», назвати основні симптоми, заходи лікування та профілактики.
АЛГОРИТМИ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК ДО ДАНОГО ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ РОЗМІЩЕНІ НА СТОРІНЦІ «МОДУЛЬ 2_МЕТОДИКИ»
ЗАДАЧІ
1. На прийомі в поліклініці мати 3-місячної дитини поскаржилась, що її дочка стала неспокійною, погано спить, відмічається пітливість голови, облисіння потилиці.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду
3) Розписати схему профілактики рахіту двома способами для доношеної дитини, яка народилась 1-го квітня.
2. Дитині 6 місяців. Хворіє на рахіт. Мати скаржиться на повторні  напади судом у дитини: дитина стає млявою, з’являється посмикування мімічних м’язів обличчя, потім інших м’язів. Напад  триває від кількох секунд до 2-3 хвилин. При обстеженні виявлено зниження рівня кальцію в крові
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду
3) Розписати схему профілактики рахіту двома способами для недоношеної дитини, яка народилась 1-го квітня.
ТЕСТИ:
1. Дитина 7,5місяців має ознаки рахіту. Медична сестра повинна навчити маму проводити лікувальну ванну. Яку із нижче перерахованих ванн вона обере?  
A         З додаванням відвару дубової кори. 
B         З додаванням відвару ромашки. 
C         З додаванням морської солі. 
D         З додаванням крохмалю. 
E         З додаванням відвару череди. 
2. Врач назначил курсовый метод профилактики  рахита доношенному здоровому ребёнку.  В какие месяцы первого года жизни ребёнка медсестра внесет в план сестринских  вмешательств  дачу витамина Д?
A         На 3, 4, 5 месяце жизни 
B         На 3, 4 месяце жизни 
C         На 4, 5 месяце жизни 
D         На 2,6,10 месяцах жизни
E         На 2, 4 месяце жизни 
3. У дитини 2 років раптово виникла короткочасна зупинка дихання, гучний крик “півнячий            крик”. При огляді шкіра ціанотична, вкрита липким потом, дитина злякана, має прояви  рахіту. Якої невідкладної допомоги потребує дитина? 
A         Подразнити шкіру вздовж хребта 
B         Надавити на корінь язика 
C         Подразнити підошву ударами по п’ятці  
D         Бити по сідницях 
E         Стискувати грудну клітку 
4. Дитині віком 2 місяці з метою профілактики рахіту призначають: 
A         Фарінгосепт
B         Аскорутін 
C         Фестал 
D         Пантенол 
E          Аквадетрім 
5. У дитини 7-ми місяців збільшені лобні та тім’яні горби, на грудній клітці є симптом «чоток»; дитина не сідає. Такий стан вказує на:
А.     Гострий рахіт.
В.     Підгострий рахіт.
С.     Гіпотрофію.
D.     Гіпервітаміноз D.
Е.     Спазмофілію.
6. Дитині, що народилася на 35 тижні вагітності з масою тіла 2100 г, специфічну профілактику рахіту слід почати з такого віку:
А.     1 тиждень.
В.     2 місяці.
С.     1,5 місяці.
D.     1 місяць.
Е.     2 тижні.
7. У хлопчика 2-х років, який страждає на гіпокальціємічний синдром на фоні довготривалого плачу з’явився ларингоспазм. Чим можна допомогти дитині:
A         Провести інгаляцію
B         Зробити ніжну ванну
C         Ввести анальгін
D         Натиснути на корінь язика
E          Провести відволікаючуу терапію
8. У 9-ми місячної дитини з’явився приступ ларингоспазму під час патронажу медичної сестри. Які  дії повинна здійснити медична сестра?
А.     Зробити очисну клізму
В.     Зробити содово-трав’яні інгаляції
С.     Натиснути на корінь язика
Д.     Застосувати міхур з льодом
Е.     Ввести жарознижувальні препарати.
ЗАВДАННЯ
1. Підібрати відеоматеріали на тему: «Щоденна гімнастика для грудничків».
2. Створити кросворд до даного практичного заняття (мінімум 20 іменників в називному відмінку).





ІНСТРУКЦІЯ (для студентів)
до практичного заняття з «Медсестринство в педіатрії»(предмет)
Тема: "Аномалії конституції"
Знати:
1) причини ексудативно-катарального діатезу_______________________
2) класифікацію, клінічні ознаки, можливі ускладнення даного захворювання
3)діагностику, лікування, догляд за хворими.
4)профілактику діатезу.
Вміти:
1) Вести харчовий щоденник______________________________________
2)Надавати невідкладну допомогу при анафілактичному шоці, кропив’янці, набряку Квінке
3) Застосовувати мазі, бовтанки, примочки.
4) Проводити санітарно-освітню роботу з батьками, щодо профілактики ЕКД.
Порядок виконання практичної роботи
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
1
Закріпити теоретичні знання згідно теми
30 хв
Фронтальне опитування, тести
1
Огляд хворих дітей, вивчення призначень лікаря
55 хв
2
Оволодіти навичками по догляду за хворими:
- ведення харчового щоденника
-навчання пацієнта та його оточення само- та взаємодогляду, запобігання повторних випадків алергії.
40хв
Зразок щоденника додається
4
Надавати невідкладну допомогу при:
-кропивянці, набряку Квінке
- анафілактичному шоці
30хв
Схема додається
5
Закріпити навички по догляду за дитиною:
Див. попередні заняття
- проведення лікувальної ванни;
- застосування мазі, бовтанок, примочок;
- вимірювання ваги, зросту, окружностей  голови, грудей;
- догляд за слизовими оболонками
-виконання інєкцій п\ш, в\ш, в\м, в\в;
-дотримання правил безпеки роботи з кровю та іншими біологічними рідинами
10хв
10хв
10хв
10хв
10хв
         10хв
6
Скласти план бесіди: «Профілактика алергійного діатезу»
25хв
7.
Заключний етап
30хв
Задачі, тести
ПЕРЕЛІК ТЕОРЕТИЧНИХ ПИТАНЬ ДО ТЕМИ
1.      Назвати АФО імунної с-ми у дітей.
2.      Дати визначення поняття «аномалії конституції», пояснити причини виникнення.
3.      Дати визначення ексудативно-катарального діатезу (ЕКД), пояснити патогенез, назвати наслідки.
4.      Описати клінічні прояви ЕКД.
5.      Пояснити відмінність ЕКД  від справжньої алергії, назвати методи діагностики.
6.      Скласти план догляду за дитиною з ЕКД. Назвати заходи профілактики.
7.      Дати визначення поняття «нервово – артритичний діатез (НАД)», пояснити патогенез, назвати наслідки.
8.      Описати клінічні прояви НАД.
9.      Описати симптоми ацетонемічного блювання, заходи діагностики, невідкладної допомоги та лікування.
10.  Скласти план догляду за дитиною з НАД.
11.  Дати визначення лімфатико – гіпопластичному діатезу (ЛГД). Пояснити патогенез, назвати наслідки.
12.  Описати клінічні прояви ЛГД, план догляду за дитиною з ЛГД.
ЗАДАЧІ
1. Дитині 5 місяців. Мати ввела перший прикорм – 5% манну кашу. Дитина стала дратливою, на тім’яній ділянці голови з’явились себорейні лусочки, шкіра щік почервоніла, почала лущитись, утворилися пухирці.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду.
2. Дитині 4 роки. В дитячому садочку дитина відмовлялась від їжі, скаржилась на біль в голові. При огляді: в'яла, сонлива; просить пити, але після пиття виникає блювання. У видихуваному повітрі відчувається запах ацетону.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Надати невідкладну допомогу.
3) Скласти план сестринського догляду.
ТЕСТИ:
1. У дитини 4міс. на тім’яній ділянці голови з’явилися себорейні лусочки, на шкірі щік явища молочного струпа. При реалізації плану медсестринських втручань медсестра  порадить  матері: 
A         Змащувати лусочки декілька разів на добу діамантовим зеленим
B         Включити до раціону  дитини ягідні, морквяні, цитрусові соки 
C         Змащувати  елементи   стерильною олією за 30 хв.  до гігієнічної ванни 
D         Давати дитині за  призначенням лікаря препарати заліза 
E          Регулярно проводити дитині масаж, гімнастику 
2. Під час медичного огляду новонародженого мати поскаржилась на почервоніння сідниць. При огляді медична сестра помітила різке почервоніння з ерозіями. Дитина постійно знаходиться в “памперсах”, шкірні складки обробляються присипкою тільки після гігієнічної ванни. Про яке захворювання можна подумати? 
A         Фізіологічна еритема 
B         Пітниця 
C         Піодермія  
D         Попрілість
E         Токсична еритема 
3. Під час профілактичного огляду дитини 2-х місяців, мати поскаржилась на неспокій, поганий сон, почервоніння та лущення шкіри щік, появу жовтих лусочок на тім’яній ділянці голови, схильність до нестійких випорожнень. Для якого захворювання характерні ці       симптоми?
A         Анемія  
B         Алергічний діатез
C         Гіпотрофія 
D         Рахіт 
E          Пітниця 
4. Ребенок 2-х лет страдает аллергией на пищевые продукты. Медсестра дает          рекомендации как выявить аллерген.  Что посоветовать родителям? 
A         подмывать ребенка 
B         исключить мясные продукты 
C         обильное питье 
D         контролировать температуру тела 
E         ежедневное ведение пищевого дневника
5. На амбулаторному прийомі у сімейного лікаря дитина 3 місяців, яка знаходиться на  штучному вигодовуванні та з 2 місяців отримує суміш „ Малиш ”. При огляді на щоках виявлено гіперемію, лущення. Яку суміш, на вашу думку необхідно порекомендувати мамі   замість попередньої? 
A         Малютка 
B         Деталакт 
C         Нутролон 
D         Нестожен 
E         НАН – гіпоалергенний 
6. У дитини 6-ти місяців на тім’яній ділянці голови з’явилися себорейні лусочки, на шкірі щік явища молочного струпа. При реалізації плану медсестринських втручань медсестра порадить матері
А.     Включити до раціону дитини ягідні, морквяні, цитрусові соки.
В.     Змащувати лусочки декілька разів на добу діамантовим зеленим.
С.     Змащувати елементи стерильною олією за 30 хвилин до гігієнічної ванни.
D.     Регулярно проводити дитині масаж, гімнастику.
Е.      Давати дитині за призначенням лікаря препарати заліза.
7. У дитини 8 місяців, яка перебуває на штучному вигодовуванні (коров’яче молоко), спостерігається пітниця, попрілості, “географічний” язик, кон’юнктивіт.  Діагностовано ексудативно-катаральний діатез.  Які примочки Ви порекомендуєте у разі загострення даного діатезу? 
A         З гідрокарбонатом натрію. 
B         З відваром кори дуба, кропиви. 
C         З розчином антибіотика. 
D         З вітамінним компонентом. 
E         З відваром липового цвіту.
8. На консультативний прийом в дитячу поліклініку прийшла мати з дитиною 1 місяця життя. Дільничним педіатром був встановлений діагноз: попрілості ІІ ступеня. Що буде спостерігатися у дитини в ділянці пахвових складок?
А.     Гіперемія, злиття ерозій
В.     Окремі ерозії
С.     Екзема
Д.     Гіперемія, окремі ерозії
Е.     Гіперемія.
9. У дитини 2-х місяців у природних складках виникли попрілості, в тім’яній ділянці голови –себорейні лусочки. Симптоми вказують на:
А.     Гіповітаміноз
В.     Нервово-артритичний діатез
С.     Гіпокальціємічний синдром
Д.    Лімфатико-гіпопластичний діатез
Е.     Ексудативно-катаральний діатез
ЗАВДАННЯ
1. Записати в щоденники «Продуктовий світлофор» (червоним, жовтим, зеленим кольорами), що рекомендується при харчових алергіях.
2. Зробити опис/порівняльну характеристику кремів - емолентів, що є на ринку України.
Інструкція (для студентів)
до практичного заняття з медсестринства в педіатрії (предмет)
Тема: «Гострі розлади травлення і хронічні порушення живлення». Захворювання органів травлення у дітей старшого віку (гастрит, _гастроентерит, хронічний гастрит)
Знати:    1) причини виникнення захворювань;
                2) основні клінічні прояви;
                3) діагностику, принципи лікування, профілактику.
Вміти:
1) Доглядати за шкірою та слизовими оболонками.
2) Надавати невідкладну допомогу при синдромі токсикозу з ексикозом.
3) Визначати ступені гіпотрофії.
4) Розраховувати кількість рідини залежно від віку та ступеня ексикозу.
5) Промивати шлунок.
6) Застосовувати очисну, лікувальну клізму, газовідвідну трубку.
7) Доглядати за хворими дітьми під час блювання.;
8) Проводити водно-чайну паузу;
9) Збирати випорожнення для бактеріологічного та копрологічного          дослідження;
10) Проводити сан-просвітню роботу.
Порядок виконання практичної роботи
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
1
Закріпити теоретичні знання згідно теми.
30хв
Розв’язування клінічних задач і тестів, фронтальне опитування
2
Огляд хворих дітей, аналіз листків призначень
(розв’язування клінічних задач)
30хв
1.Оцінка стану.
2.Виявлення симптомів хвороби
3.Оцінка випорожнень
3
Оволодіти навичками по догляду за хворими дітьми:
1) проведення водно-чайної паузи;
2) постановка очисної та лікувальної клізми;
3) застосування газовідвідної трубки;
4) збір випорожнень на копрограму і бакдослідження.
20хв
30хв
20хв
20хв
Алгоритм дії додається
Алгоритм дії
Алгоритм дії
4
Закріпити навички по догляду за хворими дітьми:
1) оцінка випорожнень
2) допомога під час блювання
3) промивання шлунка
4) підготовка системи для крапельного введення рідини
5) догляд за шкірою та слизовими оболонками
6) годування з чашки, ложки.
7).надання невідкладної допомоги при синдромі токсикозу з ексикозом.
8) визначення ступенів гіпотрофії, складання схеми годування грудних дітей при різних розладах травлення, ведення листа годування.
9) розрахування кількості рідини залежно від віку та ступеня ексикозу.
10хв
10хв
           15хв
           10хв
10хв
10хв
10хв
15хв
10хв
Алгоритм дії
Алгоритм дії
Алгоритм дії
Алгоритм дії
Алгоритм дії
5
Заключний етап
20хв
ПЕРЕЛІК ТЕОРЕТИЧНИХ ПИТАНЬ ДО ТЕМИ
1.      Перерахувати 12 принципів успішного грудного вигодовування. Назвати переваги грудного молока. Дати визначення понять: «природне, штучне та змішане вигодовування»
2.      Назвати оптимальний вид вигодовування дитини перших 6 місяців життя. Перерахувати протипоказання до грудного вигодовування та показання до змішаного вигодовування.
3.      Назвати формули розрахунку добової кількості молока при штучному вигодовуванні.
4.      Дати визначення функціональним порушенням травлення у дітей раннього віку.
5.      Описати симптоми пілороспазму, назвати причини.
6.      Назвати причини пілоростенозу, дати визначення, розказати патогенез, описати прояви, діагностичні заходи, методи лікування.
7.      Дати визначення поняття «кишкова колька», визначити план допомоги.
8.      Назвати причини, види простої диспепсії, заходи діагностики та план догляду.
9.      Дати визначення поняття токсичної диспепсії. Назвати причини, описати симптоми, діагностичні заходи.
10.  Описати прояви ексикозу, залежно від стадії.
11.  Лікування токсичної диспепсії. Оральна регідратація (розчини, розрахунок рідини, правила відпоювання).
12.  Хронічні розлади живлення. Визначення, види.
13.  Дати визначення поняття «Гіпотрофія». Назвати причини, класифікацію.
14.  Описати клінічні прояви гіпотрофії по стадіях.
15.  Розказати принципи лікування гіпотрофій.
16.  Дати визначення поняття «паратрофія». Назвати причини, прояви, лікування.
17.  Дати визначення поняття «гіпостатура». Перерахувати причини. Описати симптоми, розказати план догляду та лікування.
18. Назвати причини гострого гастриту, гастродуоденіту у дітей.
19. Вказати основні симптоми гострого гастриту, гастродуоденіту у дітей, заходи діагностики та лікування.
20. Дати визначення захворювання "хронічний гастрит", назвати причини, особливості перебігу у дітей, заходи діагностики та лікування.
АЛГОРИТМИ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК ДО ДАНОГО ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ РОЗМІЩЕНІ НА СТОРІНЦІ «МОДУЛЬ 2_МЕТОДИКИ»
ЗАДАЧІ
1. Дитина 3-х років. Скарги матері на повторне блювання, рідкі випорожнення 5 разів за добу. Дитина в'яла, воду п'є неохоче, шкірна складка розправляється повільно, очі не запалі. Втрата ваги 7%.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду.
2. Дитині 3 місяці, вага 5200г (вага при народженні – 3600г), на грудному вигодовуванні. Скарги матері на неспокій дитини. При огляді: дитина активна, неспокійна, плаче. Шкіра звичайного кольору, суха. Підшкірно – жирова клітковина стоншена на животі. Випорожнення через день.
1) Визначити проблеми матері і дитини.
2) Скласти план сестринського догляду.
ТЕСТИ:
1. Дитині 3 роки. Поступила в інфекційне відділення зі скаргами на підвищення температури до 39 С, часті рідкі випорожнення зеленого кольору. Лікар призначив планове обстеження. Яке першочергове обстеження здійснить медсестра?
А. Взяти сечу для загального аналізу
В. Взяти кров на загальний аналіз.
С.Взяти кал на копрологічне обстеження.
D.Взяти кал на яйця глистів
Е. Взяти кал на бактеріологічне обстеження.
2. Дитині 1,5 місяці. На 2-му тижні життя з’явилось блювання. Останній тиждень блювання виникає після кожного годування у вигляді «фонтану». Об’єм блювотних мас перевищує об’єм висмоктаного молока. Дефіцит маси тіла - 8%. Про яке захворювання можна подумати?
А. Гіпотрофія
В. Пілоростеноз
С. Проста диспепсія
Д. Кишковий токсикоз
Е. Пілороспазм
3. У дівчинки 4-місячного віку протягом останніх 2-х тижнів після переходу на змішане вигодовування з підгодовуванням коров'ячим молоком з'явились часті розріджені випорожнення. Стан задовільний, інших скарг немає. Результати посіву випорожнень на патогенну мікрофлору негативні. Що порадите для нормалізації стану?
A      Призначити ферментні препарати
B      Призначити водно – чайну паузу на 72 години.
C      Перейти повністю на штучне вигодовування.
D      Замінити коров'яче молоко на адаптовану молочну суміш.
E      Зменшити кількість коров'ячого молока.
4. Дитина 7-ти місяців знаходиться на штучному вигодовуванні. Скарги на підвищення температури тіла до 37,5 С, блювання до 5-6 разів на добу, часті випорожнення до 10 разів на добу. Хворіє 3 дні. Назвіть потенційну проблему?
А.      Судоми
В.      Блювання
С.      Ексикоз
Д.      Гіпертермія
Е.      Діарея.
5. Дитині 5-ти років показано промивання шлунку в звязку з харчовим отруєнням. Яку разову порцію рідини повинна використати медична сестра?
А.    800 мл
В.    900 мл
С.    950 мл
Д.    500 мл
Е.    1000 мл.
6. Дитина 3-хмісяців не витримує перерви між годуваннями. Обєктивно: шкіра бліда, підшкірно жирова клітковина відсутня на животі, маса тіла зменшена на 12% від норми. Клінічна картина характерна для:
А.     Гіпотрофії ІІІ ступеня.
В.     Токсичної диспепсії.
С.     Паратрофії.
D.     Гіпотрофії І ступеня.
Е.     Гіпотрофії ІI ступеня.
7. У дитини 8-ти місячного віку відставання в масі тіла складає 25%. Підшкірно жирова клітковина майже зникла на животі, кінцівках. Це відповідає:
A         Гіпотрофії І ступеня
B         Паратрофії
C        Гіпотрофії ІІ ступеня
D        Гіпотрофії ІІІ ступеня
E          Норма
8. Дитина 5 років захворіла декілька годин тому. З’явилися  загальна слабкість, підвищення температури тіла до 38,2°С, біль у  надчеревній ділянці, нудота, блювання. Випорожнення надмірні, пінисті, містять велику кількість слизу, зелені. Яку з проблем слід очікувати протягом  перших  3-ох діб: 
A         Інфекційно – токсичний шок 
B         Токсикоз з ексикозом 
C         Порушення функції підшлункової залози 
D         Анемія 
E          Гостра ниркова недостатність 
9. Для проведення очисної клізми дитині віком 4 місяці медична сестра готує кип’ячену воду температурою:
А.     36-37 С
В.     38-40 С
С.     12-14 С
D.     37-38 С
Е.     28-30 С
10. Сімейна медична сестра спостерігає за дитиною з гіпотрофією І ступеня в домашніх умовах. На який показник повинна звернути увагу першочергово?
А.      Форма грудної клітки
В.      Маса тіла дитини
С.      Зріст дитини
Д.      Шкірні покриви
Е.      Форма голови.
11. Медична сестра відвідала на дому дитину 4-х місяців. Мама поскаржилася на блювання дитини неперетравленою їжею; випорожнення рідкі, зеленуваті, з білими грудочками, до 6-8 разів на добу.
Об’єктивно: температура тіла 36,6 С, язик сухий з білим нальотом. Два дні тому мама самостійно ввела дитині перший прикорм. Про яке захворювання слід думати?
А.       Токсична диспепсія.
В.       Кишковий токсикоз.
С.       Проста диспепсія.
D.       Гіпокальціємічний синдром.
Е.       Кишкова інфекція
12. Дитині 4 місяці, знаходиться на штучному вигодовуванні. Після вживання вперше 60 мл виноградного соку через 20 хв. у дитини спостерігалися: блювання, рідкі неоднорідні випорожнення з невеликою кількістю слизу та неперетравленою їжею з білими грудочками, 7 разів протягом доби. Для обстеження призначено копрологічне дослідження. Вкажіть лабораторію, до якої необхідно відправити дане обстеження 
A         Бактеріологічна 
B         Біохімічна 
C         Клінічна 
D         Імунологічна 
E         Вірусологічна. 
13. У ребенка 6-ти месяцев, который лечится по поводу дисбактериоза наблюдается  вздутие  живота, урчание кишок, сучит ножками. Какая приоритетная проблема в данном  случае? 
A         Жидкий стул 
B         Гипертермия 
C         Эксикоз 
D         Рвота 
E         Метеоризм 
14. Дитині 3,5 місяці призначено проведення очисної клізми. Яку кількість рідини повинна набрати у гумовий балончик медична сестра?  
A         50 мл. 
B         10 мл. 
C         30 мл. 
D         100 мл. 
E          150 мл. 
15. Медична сестра закінчує промивання шлунка дитині 2 місяців. Який прийом можна використати для попередження аспірації шлункового вмісту під час виймання зонда? 
A         Закинути голову назад 
B         Повернути голову на бік 
C         Перетиснути зонд  
D         Швидко вийняти зонд 
E         Повільно виймати зонд 
ЗАВДАННЯ
1. Оцінити стан дитини 5 місяців, з вагою 6200г, що знаходиться на штучному вигодовуванні та розрахувати добовий та разовий об'єми їжі (об'ємно – ваговим та калорійним методами), Вага при народженні 3500г.
2. Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика функціональних та органічних порушень травлення у дітей раннього віку»:
Функціональні зригування немовлят
Пілороспазм
Пілоростеноз
Целіакія
Непереносимість лактози
1. Причина
2. Вік дитини, коли проявляється
3. Основна скарга батьків
4. Додаткові прояви, симптоми
5. Загальний стан дитини
6. Обстеження
7. Лікування / профілактика








ІНСТРУКЦІЯ (для студентів)
до практичного заняття з «Медсестринство в педіатрії» (предмет)
Тема: «Виразкова хвороба, дуоденіт. Гельмінтози. Стоматити. Захворювання печінки та жовчного міхура»
Знати:
1) Причини виникнення захворювань.
2) Основні клінічні прояви.
3)Діагностику, догляд, принципи лікування, профілактику.
Вміти:
1) Промивати шлунок дітям різного віку.
2) Проводити РН-метрію та дуоденальне зондування.
3) Надавати невідкладну допомогу під час харчового отруєння.
4)Брати кал на копрологічне дослідження та виявлення яєць гельмінтів.
5) Проводити очисну та лікувальну клізми.
6) обробляти слизову оболонку ротової порожнини в разі стоматиту.
7)Виконувати всі види ін'єкцій.
8) Доглядати за хворими дітьми________________________________
9)Дотримувати правила професійної безпеки, охорони праці, протиепідемічного режиму.

Порядок виконання практичної роботи
№п\п
Завдання
Час виконання
Вказівки до виконання
1
Закріпити теоретичні знання згідно теми
40 хв
Фронтальне опитування, тести, задачі
2
Огляд хворих дітей, вивчення призначень лікаря
40 хв
Оцінка стану, виявлення симптомів
3
Оволодіти навичками по догляду за хворими:
60хв
- промивання шлунку дітям різного віку
-проведення РН-метрії
-проведення дуоденального зондування
- проведення туалету слизових оболонок при стоматиті, пліснявці;
- взяти випорожнення на яйця гельмінтів;
- взяти зіскоб на ентеробіоз;
- допомога медсестрі під час дегельмінтизації;
- надання допомоги при харчовому отруєнні
Алгоритм дії додається
4
Закріпити навички по догляду за дитиною:
Закріпити навички по догляду за дитиною:
- підготовка системи для краплинного введення
- постановка очисної та лікувальної клізми
- збір випорожнень на бак.дослідження
- збір випорожнень на копрограму
-проведення дуоденального зондування;
- допомога під час блювання
-вимірювання температури тіла, графічний запис
-виконання всіх видів ін’єкцій.
-дотримання правил професійної безпеки, охорони праці, протиепідемічного режиму
-проведення сан-освітньої роботи «Профілактика гельмінтозів»
           
5хв
10хв
5хв
10хв
10хв
5хв
5хв
20хв
Алгоритми дії.
5
Заключний етап
60хв
Задачі, тести

ПЕРЕЛІК ТЕОРЕТИЧНИХ ПИТАНЬ ДО ТЕМИ
1.      Назвати АФО шлунково-кишкового тракту у дітей.
2.      Дати визначення захворювання «виразкова хвороба», назвати причини, чинники розвитку, особливості перебігу у дітей.
3.      Назвати клінічні прояви виразкової хвороби шлунку та ДПК.
4.      Назвати ускладнення виразкової хвороби та зазначити основні прояви ускладнень та невідкладну допомогу.
5.      Порівняти перебіг хронічного гастриту/гастродуоденіту з виразковою хворобою у дітей.
6.      Вказати заходи діагностики виразкової хвороби.
7.      Назвати основні пункти лікування виразкової хвороби та диспансерного спостереження.
8.      Дати визначення стоматитів. Назвати причини та шляхи інфікування.
9.      Назвати види стоматитів, перерахувати основні клінічні прояви бактеріального стоматиту.
10.  Вказати причини та особливості перебігу кандидозного та вірусного стоматитів.
11.  Назвати пункти лікування стоматитів та заходи профілактики.
12.  Дати визначення дискінезії жовчовивідних шляхів, назвати причини, заходи діагностики, профілактики та лікування.
13.  Поняття гельмінтозів. Класифікація, характеристика основних класів гельмінтів.
14.  Назвати головні симптоми гельмінтозів, заходи діагностики, принципи лікування та профілактики.


АЛГОРИТМИ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК ДО ДАНОГО ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ РОЗМІЩЕНІ НА СТОРІНЦІ «МОДУЛЬ 2_МЕТОДИКИ»

ЗАДАЧІ
1. Дитина 5 років скаржиться на біль у животі, свербіж навколо анусу вночі. За словами матері дитина стала дратливою, погано спить, з’явилось нічне нетримання сечі.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду

2. При повторному патронажі до дитини 3-х тижнів, медсестра помітила наявність білого сироподібного нальоту на язиці та слизовій щік. Загальний стан дитини не порушений.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду.
3. У дитини 14 років  скарги на різкий біль в епігастральній ділянці, що виникає натще і проходить після прийому їжі, слабкість, зниження працездатності, частий кислий присмак у роті.
1) Виявити проблеми пацієнта.
2) Скласти план сестринського догляду та протиепідемічних заходів у вогнищі.

ТЕСТИ:
1. У дитини на момент обстеження є ознаки холециститу. Вкажіть наявну проблему дитини   при цій хворобі. 
A         Біль у правій здухвинній ділянці 
B         Біль у лівій підреберній ділянці        
C         Біль у поперековій ділянці 
D         Біль у правій підреберній ділянці     
E          Біль навколо пупка 
2. Дитині 8 років з діагнозом “Гострий гастрит” призначена водно-чайна дієта. Яким розчином треба її проводити? 
A         Фруктовим соком 
B         Регідроном
C         Солодким газованим напоєм 
D         Смектою 
E          Реосорбілактом 
3. Дитині 13 років з діагнозом “Хронічний гастрит” призначено інструментальне обстеження. До якого обстеження треба готувати цю дитину? 
A         Рентгенографії
B         Дуоденального зондування
C         Ультразвукового дослідження органів черевної порожнини
D         Фіброгастродуоденоскопії
E          Колоноскопії
4. О чем должна предупредить медсестра родителей ребенка перед исследованием на энтеробиоз?
A         подмыть ребенка
B         ребенка не подмывать
C         за 1 час до исследования дать выпить ребенку 300 мл. воды 
D         собрать кал из нескольких разных участков шпателем 
E         собрать мочу в течении суток 
5.  Для якого захворювання характерний стійкий та тривалий біль в епігастральній ділянці, що виникає натще, може бути нічним або через дві години після їжі: 
A         Хронічний коліт 
B         Гострий гастрит 
C         Гострий панкреатит 
D         Холецистит 
E         Виразкова хвороба
6. У дитини 12-ти років на основі скарг на печію, відрижку кислим, блювання, нудоту, біль натще справа від пупка діагостовано виразкову хворобу 12-типалої кишки. Призначено   дієту № 1а. Що входить до складу цієї дієти? 
A         Жирний курячий бульйон, ковбаса 
B         Тефтелі, білі сухарі, парові котлети 
C         Відварена та печена картопля, білий черствий хліб 
D         Слизисті супи, овочеві відвари, рідке картопляне пюре.
E          Консерви, тістечка, кава 
7.  Сліпі зондування проводяться при : 
A         Алергічних діатезах 
B         Ревматизмі  
C         Вроджених вадах серця 
D         Захворюваннях крові 
E         Дискінезії жовчних шляхів 
9.У дитини 14 років спостерігаються: млявість, головний біль, гіркота в роті, відрижка, блідість шкіри, болючість у правому підребер'ї. Медична сестра здійснює підготовку   дитини до ультразвукового дослідження органів травлення. Вкажіть препарат, який            найдоцільніше дати дитині протягом трьох днів для зменшення метеоризму. 
A         Ентеросептол 
B         Карболен 
C         Фталазол 
D         Левоміцетин 
E          Бактрим. 
10. У дівчинки 4 років спостерігаються: загальна слабкість, головний біль, дратівливість, стійкий свербіж та неприємні відчуття печії в ділянці ануса. При обстеженні виявлені        гострики. Заплановані дії медсестри щодо дотримання санітарно-гігієнічних заходів та медикаментозного лікування проведені. Для оцінки результатів медсестринських втручань вкажіть контрольний метод лабораторної діагностики для даної дитини.
A         Копрологічне дослідження
B         Загальний аналіз крові 
C         Загальний аналіз сечі 
D         Дослідження калу на яйця гельмінтів 
E          Зіскоб на ентеробіоз . 
11. З яким збудником найчастіше пов’язують виникнення хронічного гастриту? 
A         Протеєм 
B         Стафілококом 
C         Стрептококом 
D         Гелікобактером пілорі 
E         Сальмонелою 
12. Визначте ферментативні препарати, які використовують у разі розладів травлення 
A         Пиридоксин 
B         Ретаболіл 
C         Панкреатин 
D         Ретинол 
E          Карсіл 
13. У дитини, яка перехворіла на аскаридоз, спостерігаються незначний біль у животі, послаблення стільця, інколи нудота. Для відновлення нормального біоценозу кишківника важливо застосувати: 
A         Карсіл 
B         Пентоксил 
C         Тіамін 
D         Панкреатин 
E         Біфідобактерин 
14. Дитина 9 років пониженого живлення, скаржиться на періодичний гострий біль в епігастральній ділянці та справа від пупка  частіше натще або після їжі, печію, відрижку кислим. Дані проблеми характерні для: 
A         Дискінезії жовчовивідних шляхів  
B         Холециститу 
C         Панкреатиту 
D         Гастриту
E         Хронічний гастрит 
15. Хлопчик 13-ти років з підозрою на хронічний гастрит надійшов до дитячої лікарні для проведення комплексного обстеження. Реалізуючи ІV етап медсестринського процесу, медсестри повинна  підготувати його до проведення:
А.     Дуоденального зондування.
В.     Фіброгастроскопії з біопсією.
С.     Забору калу на яйця гельмінтів.
D.     Шлункового зондування.
Е.     Забору калу на копрограму.
16. У дитини, 3міс., спостерігається білий наліт на слизовій оболонці ротової порожнини, зокрема на язиці, нагадує молоко, що зсілося. Виберіть препарат етіотропної терапії. 
A         Пеніцилін
B         Вермокс 
C         Ревіт 
D         Цефазолін 
E         Ністатин 

ЗАВДАННЯ
1. Заповнити таблицю порівняльної характеристики гельмінтозів:
аскаридоз
токсокароз
трихоцефальоз
гіменоліпедоз
ентеробіоз
лямбліоз
Збудник
Цикл розвитку
Шляхи зараження
Основні симптоми
Ускладнення
Діагностика
Лікування
Профілактика

2. Знайти фото та  відеоматеріали по гельмінтозам, розповсюдження яких пов'язано із рибою та морепродуктами.